Avoin tiede ja tutkimus

Tiedejatutkimus.fi ja Tutkijan tiedot -työkalu

Kansallinen tutkimustietovaranto ja Tiedejatutkimus.fi lisäävät suomalaisen tutkimuksen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta tarjoamalla yhden luukun periaatteella tietoa tieteestä ja tutkimuksesta Suomessa. Tutkijan tiedot -työkalulla tutkija voi luoda Tiedejatutkimus.fi-portaaliin profiilin ja valita, mitä haluaa itsestään portaalissa näytettävän.
Research.fi logo

CSC - Tieteen tietotekniikan keskuksen ylläpitää tutkimustietovarantoa, joka kokoaa ja välittää tietoja esimerkiksi julkaisuista, tutkimusaineistoista, tutkimusinfrastruktuureista ja tutkimushankkeista. Tiedot ovat avoinna ja saatavilla kaikille kansallisen tutkimusportaalin Tiedejatutkimus.fi kautta. Edellä lueteltujen tietojen lisäksi portaali sisältää myös tieteeseen ja tutkimukseen liittyviä uutisia sekä tietoa avoimista rahoitushauista.

Aalto-yliopiston tutkijoiden tiedot on lisätty palveluun vuonna 2022. Tutkijat tarvitsevat ORCID-tunnuksen ja Suomi.fi-tunnistautumisen käyttääkseen Tutkijan tiedot -työkalua.

Tiedejatutkimus.fi-portaali

Tutkijan tiedot -työkalu

Laki tutkimustietovarannosta astui voimaan vuoden 2022 alussa. Laki mahdollistaa uuden Tutkijan tiedot -palvelun käyttöönoton. Tietoa Suomessa toimivista tutkijoista kootaan yhteen palveluun, jotta eri alojen asiantuntijat olisivat helpommin löydettävissä ja yhä laajempi joukko voisi osallistua omaa alaansa koskevaan keskusteluun mediassa ja yhteiskunnallisissa päätöksissä.

Suomessa toimivat tutkijat voivat luoda oman profiilin tutkimustietovarantoon ja tutkimusportaaliin. Palvelu on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Tutkija voi luoda ORCID-tunnuksen avulla itselleen julkisen profiilin, johon voi liittää tietoja ORCID-palvelusta, Aallon tutkimustietojärjestelmä ACRIS:sta (esim. koulutus, affiliaatio, asiantuntijatehtävät, palkinnot) ja tutkimustietovarannosta (esim. julkaisut, tutkimusaineistot, projektit). Näin tutkijoiden osaaminen ja yhteystiedot ovat laajasti löydettävissä ja ajan tasalla, kun päätöksentekijät, rahoittajat, tutkimusorganisaatiot, tiedotusvälineet ja yritykset etsivät asiantuntijoita.

Tutkija kirjautuu tutkijan tiedot -työkaluun ORCID-tunnuksella ja Suomi.fi-tunnistautumisella ja hyväksyy tiedot eri lähteistä. Työkalu mahdollistaa myös tutkijan tietojen viemisen muihin tutkijan käyttämiin palveluihin. Tutkija päättää itse mitä tietoja ja kenelle hän haluaa tietojen näkyvän Tiedejatutkimus.fi-portaalissa.

Kansainvälinen ORCID-tunnus (Open Researcher and Contributor ID) tarjoaa tutkijoille pysyvän ja uniikin digitaalisen tunnuksen. ORCID on yksilöllinen numerosarja, joka erottaa tutkijan esimerkiksi muista samannimisistä tutkijoista.

Työkalun pääperiaatteet

1. Aallon tutkija kirjautuu ORCID-tunnuksella suostumuksenhallinnan sivustolla.
  2. Tutkija antaa luvan omien tietojensa siirtoon ORCIDista ja luo itselleen profiilin tutkimustietovarantoon, jolloin muutokset tutkijan ORCID-profiilissa päivittyvät automaattisesti tutkimustietovarantoon.
  3. Aalto siirtää tutkimustietojärjestelmä ACRIS:sta tutkijan tiedot tutkimustietovarantoon, mutta niitä ei näytetä ilman tutkijan suostumusta.
  4. Tutkija valitsee, mitä tietoja haluaa liittää tutkimustietovarannon profiiliinsa ORCID-profiilistaan, tutkimustietojärjestelmä ACRIS:sta, tutkimustietovarannon muista tiedoista (julkaisut, hankkeet, aineistot, infrastruktuurit).
  5. Tutkija ei muokkaa tietojaan työkalussa, vaan tiedon lähdejärjestelmässä (ACRIS, ORCID).
  6. Tutkija valitsee, mitä tietoja haluaa näyttää tutkimustietovarannon portaalissa ja mille tahoille tietoja saa luovuttaa.

Tutkimuspalveluiden Avoin tiede ja ACRIS -tiimi ([email protected]) vastaa tutkimustietovarantoon liittyviin kysymyksiin ja auttaa ORCID-tunnuksen luomisessa ja kytkemisessä ACRIS:iin.

Tutustu tutkijan työkaluun

Tutkijan työkaluKuvalliset käyttöohjeetUsein kysytyt kysymykset

Käyttöohjevideot

Tutkimustietovaranto (eDuuni)