Palvelut

ORCID-tunnuksen lisääminen ACRIS-profiiliin

ORCID on tunniste, joka erottaa sinut muista tutkijoista. ACRIS mahdollistaa ORCID-tunnuksen liittämisen henkilökohtaiseen profiiliisi ja tietojen viemisen ACRISista automaattisesti ORCID-tilillesi. Tämä vähentää tarvetta lisätä tietoja useisiin järjestelmiin manuaalisesti.

Miksi hankkia ORCID-tunnus?

ORCID-tunnus auttaa sinua yhdistämään itsesi helposti ja luotettavasti tutkimustuotoksiisi, kuten artikkeleihin, kirjoihin ja patentteihin. ORCID mahdollistaa tietojesi yhteentoimivuuden muissa järjestelmissä, kuten rahoittajien ja kustantajien järjestelmissä. Tunnisteet helpottavat tietojen jakamista tutkimustietojärjestelmin välillä.

ORCID-tunnuksen lisääminen ACRIS-profiiliin

1. Kirjaudu ACRISiin osoitteessa acris.aalto.fi  ja valitse Edit Profile.
  2. Valitse Metadata-välilehti (yleensä oletuksena) ja valitse Create or Connect your ORCID
  3. Lue tietojen siirtoa koskeva kuvaus ja valitse Proceed.
  4. Jos et ole vielä rekisteröitynyt ORCIDiin, rekisteröidy ensin. Jos sinulla on jo ORCID-tunnus, kirjaudu sisään tunnuksillasi.
  5. Hyväksynnän jälkeen sinut ohjataan takaisin ACRIS-profiiliisi, johon ORCID-tunnuksesi on nyt lisätty. Muista tallentaa profiilisi tiedot.

HUOM! Voit peruuttaa luvan tietojen viennille ACRISista ORCIDiin milloin tahansa.

Tiedot, jotka siirretään ACRISista

Tiedot, jotka ACRIS vie ORCIDiin: muut tunnisteet (esim. Scopus), affiliaatiotiedot ja julkaisut.

ORCID-tunnuksen käyttäminen muualla

ORCID-tunnus on integroitu monien eri organisaatioiden järjestelmiin, mukaan lukien tutkimusrahoittajat ja kustantajat. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten ORCID-tunnusta voi käyttää:

• Voit kirjautua ORCID-tunnuksellasi käsikirjoitusten lähetysjärjestelmiin, kuten PLoS One, Genome Biology (BioMed Centralin kautta) tai muihin suurten kustantajien käyttämiin ScholarOne-käsikirjoitusten lähetysjärjestelmiin.
  • Voit linkittää ORCID-tunnuksesi arXiv-tiliisi preprint-artikkelien julkaisua varten.
  • Voit tuoda viitteitä ORCIDista tai päivittää ORCID-profiiliasi EndNote-ohjelman avulla.
  • Varmista ORCID-tunnusta käyttämällä, että tietosi ovat oikein tietokannoissa ja viiteluetteloissa, kuten Web of Science, InCites, SciVal ja Scopus.

Kuinka saan ORCID-tunnisteen?

Rekisteröidy ilmaiseksi ORCID-rekisteröintisivulla. Saat 16-numeroisen tunnisteen (esim. 0000-0000-1234-5678), jota voi käyttää julkaisujen lähettämisessä, apurahojen hakemisessa ja tutkimustyön eri vaiheissa.

Sähköposti-ilmoitusten muokkaus ORCIDissa

Valitse mitä viestejä haluat vastaanottaa sähköpostiisi rekisteröinnin yhteydessä tai tilisi asetuksissa kohdassa sähköposti- ja ilmoitusasetukset.

ORCID:n postilaatikon ilmoitukset ja taajuusasetukset - ORCID

Takaisin ACRIS-ohjeiden hakemistoon ja ACRIS-ohjeiden pääsivulle:

Kaikki ACRIS-ohjeet

Tälle sivulle on koottu linkit kaikkiin ACRIS-ohjeisiin. ACRIS, Aalto Current Research Information System, on Aalto-yliopistoon tutkimustietojärjestelmä. Tutkimustietojärjestelmään tallennetut tiedot näytetään julkisessa Research.aalto.fi-portaalissa.

ACRIS-ohjeet

ACRIS (Aalto Current Research Information System) on Aalto-yliopiston tutkimustietojärjestelmä. Järjestelmässä on ajantasaista tietoa Aalto-yliopiston tutkimuksesta ja taiteellisesta toiminnasta. Tiedot näkyvät julkisesti Research.aalto.fi-portaalissa.

Yellow dots and a magnifying glass
Tätä palvelua tarjoaa:

Tutkimus- ja innovaatiopalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.