Avoimet työpaikat

VÄITÖSKIRJATUTKIJAA virtauslaskennassa (CFD) liittyen puristuvaan kaksifaasivirtauksen LES (large eddy simulation) laskentaan

Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, lähes 11 000 opiskelijaa ja henkilöstöä noin 4000, joista lähes 400 on professoreita. Pääkampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Etsimme nyt

Työ tehdään konetekniikan laitoksella Energy Conversion and Systems -tutkimusryhmässä, sekä yhteisohjauksessa Kemiantekniikan korkeakoulun ja Insinööritieteiden korkeakoulun kanssa. Tutkimustyö on osa monitieteistä tiimiä, joka keskittyy turbulenttien virtausten LES-laskentaan, lämmönsiirron, palamisen, monifaasivirtauksen ja energian varastoinnin sovelluksissa.

Meillä on avoinna alla oleva väitöskirjatutkijan paikka:

Aihe: LES laskentaa vedyn tuotannosta alkali elektrolyyserissä: H2 muodostus ja kuplivan kaksifaasivirtauksen karakterisointi OpenFOAM ohjelmistolla

Vihreän vedyn tuottamiseksi CO2-neutraalilla sähköllä toimivat elektrolyyserit ovat oleellisen tärkeitä. Esimerkiksi elektrolyysereiden anodi- ja katodimateriaaleja on tutkittu paljon, kun taas elektrolyysereiden virtausteknisiin näkökohtiin ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Meneillään olevassa projektissa käytämme LES:ä kuvaamaan virtauskenttää ja H2:n muodostumista liittyen kuplien kasvuun ja kulkeutumiseen. Tarkoituksena on tutkia elektrolyyserin tehokkuutta ja hyötysuhdetta mm kuplien muodostumiseen liittyen.

Projektissa käytetään LES:ä kokoonpuristuvassa kaksifaasivirtauksissa liittyen H2-tuotantoon alkali elektrolyyserissä. Simulaatiot toteutetaan pääosin avoimen lähdekoodin OpenFOAM-ohjelmistolla, jossa hyödynnetään Aallossa kehitettyä radikaalin nopeaa kemian laskentaa. Jonkin verran aiempaa kokemusta fysiikkaan/matematiikkaan liittyvistä numeerisista simulaatioista ja suurteholaskennasta pidetään erityisen hyödyllisenä.

Vaatimukset

Hakijalla tulee olla CFD-kokemusta ja osaamista joistakin seuraavista aihealueista:

• Numeeriset menetelmät fysiikassa ja matematiikassa
  • Matlab, Python, ja mahdolliset muut ohjelmointikielet
  • Kokemusta OpenFOAM ohjelmiston käytöstä

Tohtorikoulutettavan tehtävään hakevalla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto ja hänen tulee täyttää Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun tohtorikoulutettavalle asetetut vaatimukset: Insinööritieteiden tohtoriohjelma | Aalto-yliopisto

Tarjoamme

Tehtävän palkkaus määräytyy Aalto-yliopistossa käytössä olevan yliopistojen palkkausjärjestelmän mukaisesti. Aloittavan väitöskirjatutkijan bruttopalkka on tällä hetkellä 2720 € / kk, nousten opintojen edetessä ja asetettuja tavoitteita saavutettaessa. (Korkein väitöskirjatutkijan palkkataso on tällä hetkellä 3403 €/kk). Aalto-yliopiston tutkimus- ja opetushenkilöstön vuotuinen työmäärä on 1612 tuntia. Työsuhde Aalto-yliopistoon on täysipäiväinen ja määräaikainen (kaksi vuotta), ja sitä voidaan jatkaa suoritusten ja rahoituksen saatavuuden salliessa.

Miten hakea

Lähetä hakemuksesi elektronisen rekrytointijärjestelmämme kautta. Liitä hakemukseesi:

• Motivaatiokirje
  • CV
  • Oikeaksi todistetut jäljennökset suoritetuista tutkintotodistuksista ja virallisista opintosuoritusotteista sekä niiden käännökset, jos alkuperäiset eivät ole suomen-, ruotsin- tai englanninkielisiä
  • Todistus suomen, ruotsin tai englannin kielen taidosta, jos hakija ei puhu niitä äidinkielenään
  • Kopio pro gradu-tutkielmasta /diplomityöstä ja 2 tärkeintä julkaisua (tiedoston enimmäiskoko 10 Mb).

Hakuaika päättyy 16.6.2024. klo 23:59 Suomen aikaa (UTC +2). Paikka täytetään mahdollisimman pian.

Jos työskentelet jo Aalto-yliopistossa, tai olet vierailijana, haethan tehtävää Workdayn työntekijäprofiilin kautta: Workday -> Find jobs.

Aalto-yliopisto pidättää oikeuden perustelluista syistä jättää tehtävä avoimeksi, pidentää hakuaikaa ja avata hakuprosessi uudelleen.

Lisätietoja

Lisätietoja rahoituksesta ja työn sisällöstä antavat professori Ossi Kaario ja professori Ville Alopaeus, sekä post-doc Parsa Tamadonfar. Rekrytointiprosessiin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä HR Advisor Paula Thomsson-Levä. Sähköpostit: [email protected].

Lisätietoja Aalto-yliopistosta:

Aalto.fi