Aalto-yliopiston avoin yliopisto

Avoimen väylän opinnoilla tekniikan tutkinto-opiskelijaksi

Tekniikan väylän opinnot (27 op) suorittamalla on mahdollista tulla hyväksytyksi tutkinto-opiskelijaksi Aalto-yliopistoon ilman valintakokeita ja aikaisemmasta koulutustaustasta riippumatta.
Aalto University, students. Picture: Pinja Valja

Tekniikan väylän opinnot ovat laajuudeltaan 27 opintopistettä. Väyläopintojen perusteella voi tulla hyväksytyksi tekniikan alan tutkinto-opiskelijaksi Aalto-yliopistoon, mikäli on suorittanut opinnot vähintään painotetulla keskiarvolla 3 (hyvä) niin, että ensimmäisenä ja viimeisenä suoritettujen kurssien suorituspäivämäärien välillä on enintään 365 päivää.

Joillakin hakukohteilla voi olla korkeampi keskiarvoraja. Vaaditut keskiarvot vahvistetaan vuosittain, ja löydät tarkemmat tiedot hakukohteilta Opintopolusta. Tutkinto-opiskelijaksi voi hakea väyläopintojen perusteella kevään tai syksyn haussa.

infolaatikko

Valmistautuminen väyläopintoihin

Tekniikan väylän suorittaminen vaatii ahkeraa opiskelua. Laskennallinen työmäärä on noin 750 tuntia, mutta todellisuudessa aikaa kuluu reilusti enemmän riippuen aikaisemmasta matematiikan, fysiikan ja toisen kotimaisen kielen osaamisesta. Vaaditut opinnot vastaavat laajuudeltaan yhden lukukauden täyspäiväisiä opintoja.

Ennen väylän kursseille osallistumista kannattaa kerrata lukion matematiikkaa ja fysiikkaa. Alla olevista linkeistä löydät harjoituksia, joilla voit testata omaa lähtötasoasi. Niistä osa on Aalto-yliopiston OpenLearning-ympäristössä, jolle voit luoda käyttäjätunnuksen tällä sivulla. Tunnuksen luotuasi pääset tekemään tehtäviä klikkaamalla "Kurssin kuvaus / Course description" -painikkeen takaa löytyvää "Itserekisteröityminen / Self enrolment" -painiketta.

Testaa oma lähtötasosi
Tutustu väyläopinnoissa suoritettaviin kursseihin
Hio opiskelutaitojasi

Seuraavissa videoissa kuulet Tekniikan väylän (yhden kevään aikana suoritettuna nimellä Kevätväylä) perusteella tutkinto-opiskelupaikan saaneiden kokemuksia väyläopinnoista.

Tiimitapaaminen / kuvaaja Aalto-yliopisto, Unto Rautio

Pikaohjeet avoimessa yliopistossa opiskeluun

Opiskelu avoimessa yliopistossa pähkinänkuoressa

Otakaari 1

Opiskelupaikat ja opiskelijan kulkutunniste

Tervetuloa kampukselle! Paikat ja kulkeminen.

Wide Open Uni

Aalto-yliopiston avoin yliopisto

Avoin yliopisto on olemassa kaikille. Avoin yliopisto mahdollistaa opintoihin osallistumisen kaikille Aalto-yliopiston tieteenaloista ja opetuksesta kiinnostuneille. Opintotarjonta koostuu eri oppiaineiden kursseista ja opintokokonaisuuksista.

Jos sinulla on kysyttävää väyläopintoihin liittyen, voit olla yhteydessä avoimen yliopiston toimistoon avoin(at)aalto.fi. Jos sinulla on kysyttävää tutkinto-opiskelijaksi hakemiseen liittyen, voit olla yhteydessä hakijapalveluihin hakijapalvelut(at)aalto.fi.