Opintokäynnit Aalto-yliopisto Junioriin alakoululuokille
Alakoululuokat ovat tervetulleita Junior Labiin Otaniemen kampukselle alakouluvuoroilla (ma-to klo 11:30-13:00). Katso alta työpajavalikoimamme alakouluille ja varaa vierailu kalenteristamme.
Teemojen sisällöt
Työn nimi | Kuvaus | Kesto |
---|---|---|
Geometriaa origameilla 3.-6. lk |
Taitellaan paperista Sonobe-origamiyksiköiden avulla kuutio ja tähtimäistetty oktaedri. Origami, geometria, symmetria, Platonin kappaleet, paperintaittelu, MathArts Opettajan ohje, Ohje, Kokeile kotona -ohje Välineet: Origamipaperit, tulostettava ohje |
60 min |
Ihmevekottimet 1.-6. lk |
Työpajassa suunnitellaan ja rakennetaan yksinkertaisista elektroniikkaosista omia ihmevekottimia tutustuen samalla teknologian toimintaan. Elektroniikka, muotoilu, rakentelu, teknologia, STEAM Välineet: Littlebits-elektroniikkarakennuspalaset, askartelutarvikkeet |
60 min |
Micro:pets Virtuaaliset lemmikit 3.-6. lk |
Työpajassa rakennetaan omat virtuaaliset lemmikit ja ohjelmoidaan niille erilaisia toimintoja. Toiminnallisen tekemisen kautta tutustutaan ohjelmoinnin alkeisiin ja ohjelmoinnilla aikaan saatuihin toimintoihin mikro:bit elektroniikka-alustaa ja lohko-ohjelmointia hyödyntäen. Ohjelmointi, rakentelu, muotoilu, teknologia, mikro:bit, STEAM Välineet: tietokoneet, micro:bitit, askartelutarvikkeet |
60 min |
Murtolukuja legoilla 2.-4. lk |
Työssä harjoitellaan murtolukujen muodostamista, supistamista ja jaollisuutta Lego-palikoiden avulla. Matematiikka, murtoluvut, Legot Välineet: Lego-palikoita |
60 min |
Peliohjelmointia Scratchillä 3.-6. lk |
Työpajassa ohjelmoidaan itse pieniä pelejä Scratchillä. Samalla opitaan ohjelmoinnin alkeista ja siitä miten pelejä ohjelmoidaan. Ohjelmointi, Scratch, STEAM Välineet: tietokoneet |
60 min |
Spagettisilta 1.-6. lk |
Työssä tutustutetaan oppilaat siltojen arkkitehtuuriin, rakennukseen ja fysikaaliseen toimintaan. Tehtävän tavoitteena on opettaa ongelmanratkaisukykyä, työskentelemään ryhmässä ja suunnittelemaan itse rakennelma annettujen rajoitteiden ja vaatimusten mukaisesti. suunnittelu, fysiikka, rakentelu, materiaalitiede, arkkitehtuuri Välineet: kuumaliimapistooli, spagettia, narua, painoja |
45-60 min |
Sähkötyöpaja 1.-6. lk |
Sähkötyöpajassa tutustutaan sähköön sekä sähkötöihin rakentamalla kytkin ja kasviksista "herkullinen paristo", jotka kytketään lediin ja saadaan tehtyä taskulamppu. Sähkö, virtapiiri, paristo, kytkennät Välineet: elektroniikkaosat, paristo, hedelmiä, eri metalleja, alumiiniteippi, kartonki ja sakset |
60 min |
työn nimi | Kuvaus | Kesto |
---|---|---|
Antosyaniinin erotus ja pH-riippuvuuden tarkastelu 3.-6.lk |
Tehdään punakaalista väriä vaihtava antosyaniiniliuos, jonka avulla tutkitaan erivahvuisten happojen ja emästen pH:ta. Happamuus, emäksisyys, pH-luku, indikaattori, tutkiminen ja kokeileminen, luonnon rakenteet Välineet: laboratorion perusvälineitä, pH-paperia, punakaalia, etikkaa, ruokasoodaa |
60 min |
Muovia maidosta 1.-6. lk |
Tehdään maidon proteiinista lämmön avulla kaseiinimuovia. Tutkiminen ja kokeileminen, muovi, kestävä kehitys, kemiallinen reaktio, luonnonpolymeerit, proteiinit Välineet: laboratorion perusvälineitä, lämpölevyt, lämpömittarit, maitoa, etikkaa, elintarvikeväriä, (pieniä piparkakkumuotteja) |
60 min |
Sokerisateenkaaret 1.-6. lk |
Valmistetaan erivärisiä sokeriliuoksia, joilla on eri tiheydet. Liuokset pipetoidaan koeputkeen värikkäiksi ”sateenkaariksi”. Tutkiminen ja kokeileminen, tiheys, pipetointi, sokeriliuos Välineet: Koeputkia tai kapeita laseja, pipettejä, sokeria ja elintarvikevärejä |
60 min |
Veden matka 1.-6. lk |
Tässä veden fysikaalisiin ominaisuuksiin perustuvassa työpajassa rakennetaan pienoismalli veden kiertokulusta luonnossa. Aineen olomuodot, veden kiertokulku Opettajan ohje, Oppilaan ohje, Kokeile kotona -ohje Välineet: keittiötarvikkeita, jäätä |
60 min |
Tulevaisuuden autot 4.-6. lk |
Työssä rakennetaan vetyauton pienoismalli ja saada se kulkemaan vetykaasun avulla. Vetykaasu valmistetaan vedestä hajottamalla. Tutustutaan vetyyn ja happeen alkuaineina sekä oppilaiden luokka-asteesta riippuen myös vedyn palamisreaktioon ja polttokennon toimintaan. Käsitellään liikenteen ympäristöhaittoja ja ratkaisuja niihin. Tutkiminen ja kokeileminen, kestävä kehitys, polttokenno, kaasut, kemiallinen energia, veden molekyylikaava Välineet: Horizon fuell cell -autot, vesi |
60 min |
Työn nimi | Kuvaus | Kesto |
---|---|---|
Akvarelliefektit |
Työpajassa tutkitaan ja kokeillaan akvarellivärien käyttöä ja hyödynnetään kemiallisia ilmiöitä, joilla luodaan erikoisefektejä vesivärimaalaukseen. Työpajaan osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista akvarellien käytöstä, mutta voi antaa myös uusia näkökulmia jo aiemmin opittuun. Työpaja toimii myös inspiroivana johdantona abstraktiin taiteeseen. Taide, maalaus, akvarellit, vesivärit, abstrakti taide, tekstuuri, efekti, kemiallinen ilmiö, ChemArts, STEAM, ilmiöoppiminen |
90 min |
Logon suunnittelu |
Ympäristömme on täynnä logoja, jotka kertovat yritysten tuotteista ja palveluista sekä tavoitteista ja arvoista. Tässä työpajassa opitaan, mitä logot ovat, mikä tekee logosta yksilöllisen ja miksi yritykset haluavat erottua joukosta. Työpajassa kokeillaan myös logon suunnittelua itse! Markkinointi, mainos, viestintä, muotoilu, design, yrittäjyys, kuvanlukutaito, monilukutaito, laaja-alainen oppiminen |
90 min |
Muotoiluhaaste Enintään 32 osallistujaa |
Tulevaisuus muotoillaan nyt! Tässä työpajassa tutustutaan muotoiluun, design-ajatteluun ja muotoilijan työnkuvaan. Pohdimme yhdessä, minkälainen tulevaisuus tulee olemaan ja ratkaisemme pienryhmissä tulevaisuuden muotoiluhaasteita sekä rakennamme ratkaisuille prototyypit. Muotoilu, design, rakentelu, prototyyppi, tulevaisuus, yrittäjyys, kuvanlukutaito, monilukutaito, ongelmalähtöinen oppiminen, laaja-alainen oppiminen |
90 min |
Pelihahmon suunnittelu Enintään 32 osallistujaa |
Tässä työpajassa opitaan peligrafiikan suunnittelua keskittymällä hahmosuunnitteluun. Työpajassa suunnitellaan pelihahmoja piirtämällä iPadeilla ja Apple Pencil -kynillä Procreate-ohjelmassa. Työpaja sopii johdannoksi pelisuunnittelun maailmaan eikä vaadi aiempaa osaamista aiheesta tai työvälineistä. Pelit, peligrafiikka, pelikehitys, pelisuunnittelu, hahmosuunnittelu, konseptitaide, iteratiivinen suunnittelu, muotoilu, design, nykytaide, viestintä, vuorovaikutus, kuvanlukutaito, monilukutaito |
90 min |
Taidehärveli Enintään 32 osallistujaa |
Työpajassa yhdistellään luovasti taidetta, muotoilua ja teknologiaa. Tutustumme rakenteluun LittleBits-elektroniikkapalikoilla sekä kierrätysmateriaaleilla, ja rakennamme omat elektroniset taideteokset, eräänlaiset liikkuvat veistokset. Elektroniikkataide, interaktiivinen, osallistava, vuorovaikutus, kineettinen, haptinen, kolmiulotteinen, moderni taide, nykytaide, ElecArt, STEAM |
90 min |
Tiedosta animaatioksi 1.-6.lk Enintään 28 osallistujaa |
Työpajassa tutustutaan animaatioon tiedon visualisoinnin välineenä. Työpajan aikana tehdään omat animaatiot helpolla Stop Motion -tekniikalla ja opitaan käyttämään iPadeja kuvausvälineenä. Työpaja sopii johdannoksi animaation maailmaan eikä vaadi aiempaa osaamista aiheesta tai työvälineistä. Animaatio, stop motion, visuaalinen havainnollistaminen, tiedon visualistointi, liikkuva kuva, taide, viestintä |
90 min |
Tulevaisuuden kestävä kaupunki 3.-6.lk Enintään 32 osallistujaa |
Millainen on kestävä kaupunki vuonna 3000? Tässä työpajassa tutustutaan kaupunkisuunnitteluun ja kestävyyden käsitteeseen ekologisista, taloudellista ja sosiaalisista näkökulmista. Työpajan aikana rakennetaan yhteinen pienoismalli kestävästä kaupungista. Samalla pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Arkkitehtuuri, kaupunkisuunnittelu, kaupungistuminen, kestävä rakentaminen, kestävä kehitys, tulevaisuus, mielikuvittelu, ilmiöoppiminen, laaja-alainen oppiminen |
90 min |
Työn nimi | Kuvaus | Kesto |
---|---|---|
Logon suunnittelu 3.-6.lk |
Ympäristömme on täynnä logoja, jotka kertovat yritysten tuotteista ja palveluista sekä tavoitteista ja arvoista. Tässä työpajassa opitaan, mitä logot ovat, mikä tekee logosta yksilöllisen ja miksi yritykset haluavat erottua joukosta. Työpajassa kokeillaan myös logon suunnittelua itse! Markkinointi, mainos, viestintä, muotoilu, design, yrittäjyys, kuvanlukutaito, monilukutaito, laaja-alainen oppiminen |
90 min |
Neuvottelutaidot 3.-6.lk |
Elämä on täynnä neuvotteluja ja niinpä neuvottelutaito onkin yksi tärkeimmistä sosiaalisista taidoista. Neuvottelutaitoja voi ja kannattaa opetella, sillä niistä on hyötyä läpi elämän! Tässä työpajassa tutustutaan neuvottelutilanteisiin ja pohditaan, kuinka neuvotteluita on mahdollista käydä reilusti. Harjoittelemme neuvottelua ikätasolle sopivassa pelillisessä kaupantekotilanteessa, jossa pyritään saavuttamaan oma tavoite joko ostajana tai myyjänä. Viestintä, vuorovaikutus, neuvottelu, yrittäjyys, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, laaja-alainen oppiminen |
60 min |
Näin keksit bisnesidean 3.-6.lk |
Jokaisen yrityksen takana on idea. Mistä ideat tulevat ja voiko niiden saamista vauhdittaa? Tässä työpajassa harjoitellaan ideointia ja luovuuden valjastamista, ja muotoillaan samalla omia yritysideoita. Ideointiin ja luovuuteen keskitytään keksintöjen ja yrittäjyyden näkökulmasta, mutta oman ajattelun kehittämisestä on myös merkittävää laaja-alaista hyötyä. Yrittäjyys, start-up, luovuus, innovointi, muotoilu, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, ajattelu, oppimaan oppiminen, laaja-alainen oppiminen |
60 min |
Tulevaisuuden kestävä kaupunki 3.-6.lk |
Millainen on kestävä kaupunki vuonna 3000? Tässä työpajassa tutustutaan kaupunkisuunnitteluun ja kestävyyden käsitteeseen ekologisista, taloudellista ja sosiaalisista näkökulmista. Työpajan aikana rakennetaan yhteinen pienoismalli kestävästä kaupungista. Samalla pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Arkkitehtuuri, kaupunkisuunnittelu, kaupungistuminen, kestävä rakentaminen, kestävä kehitys, tulevaisuus, mielikuvittelu, ilmiöoppiminen, laaja-alainen oppiminen |
90 min |
- Julkaistu:
- Päivitetty: