Matematiikka ja ohjelmointi kevät 2022
Työpajojen tavoitteena on tarjota lapsille ja nuorille innostavia hetkiä ja oivalluksia matematiikan ja ohjelmoinnin parissa. Matematiikan toiminnallisissa työpajoissa tehdään rakentelun, kokeilun, luovuuden ja ongelmanratkaisun avulla matematiikan maailmaa käsinkosketeltavaksi. Ohjelmoinnin työpajoissa opitaan suunnittelun, rakentelun, luovan kokeilun ja ongelmanratkaisun avulla ympärillämme olevista teknologioista ja niiden toiminnasta. Valikoimasta löytyy eri luokka-asteille sopivia työpajoja, jotka tukevat ikäkaudelle sopivia opetussuunnitelman tavoitteita ja monialaista teknologiakasvatusta.
Työn nimi |
Kuvaus |
Kesto |
---|---|---|
Geometriaa origameilla |
Taitellaan paperista Sonobe-origamiyksiköiden avulla kuutio ja tähtimäistetty oktaedri. Origami, geometria, symmetria, Platonin kappaleet, paperintaittelu, MathArts |
90 min |
Ihmevekottimet 1.-6. lk |
Työpajassa suunnitellaan ja rakennetaan yksinkertaisista elektroniikkaosista omia ihmevekottimia tutustuen samalla teknologian toimintaan Elektroniikka, muotoilu, rakentelu, teknologia, STEAM |
60-90 min |
Micro:pets Virtuaaliset lemmikit 3.-6. lk |
Työpajassa rakennetaan omat virtuaaliset lemmikit ja ohjelmoidaan niille erilaisia toimintoja. Toiminnallisen tekemisen kautta tutustutaan ohjelmoinnin alkeisiin ja ohjelmoinnilla aikaan saatuihin toimintoihin mikro:bit elektroniikka-alustaa ja lohko-ohjelmointia hyödyntäen Ohjelmointi, rakentelu, muotoilu, teknologia, mikro:bit, STEAM Opettajan ohje, oppilaan ohje |
60 min |
Peliohjelmointia Scratchillä 3.-6. lk |
Työpajassa ohjelmoidaan itse pieniä pelejä Scratchillä. Samalla opitaan ohjelmoinnin alkeista ja siitä miten pelejä ohjelmoidaan. Ohjelmointi, Scratch, STEAM |
60 min |
Työn nimi |
Kuvaus |
Kesto |
---|---|---|
Arduino liikennevalot |
Työpajassa tehdään led-kytkentä ja ohjelmoidaan kolme lediä toimimaan kuten liikennevalot. Ohjelmointia tehdään tekstipohjaisella Arduino-ohjelmointikielellä. Työpaja sopii hyvin ohjelmointiin, elektroniikkarakenteluun ja Arduinoihin tutustumiseen. Elektroniikka, ohjelmointi, liikenteen ohjaus, Arduino, teknologia ympärillämme |
90 min |
Heksafleksagonit |
Taitellaan paperista heksafleksagoneja (kuusikulmioita, joilla on yllättävä määrä sivuja). Heksafleksagonien eri sivut koristellaan värikynillä. Työssä yhdistyvät piirtäminen ja matemaattiset muodot. Origami, heksafleksagoni, paperintaittelu, MathArts |
90 min |
Ohjelmoinnin alkeet Pythonilla |
Työpajassa tutustutaan ohjelmointiin ja opitaan ohjelmoinnin alkeita Python-ohjelmointikielellä. Harjoitusten kautta tutustutaan esimerkiksi muuttujiin, tulostamiseen, matemaattisiin operaattoreihin, käyttäjän syötteen lukemiseen, vertailuoperaattoreihin, silmukoihin ja ehtolauseisiin. Ohjelmointi, Python |
90 min |
Työn nimi |
Kuvaus |
Kesto |
---|---|---|
Covid19-datan analysointi |
Työpajassa tutustutaan data-analytiikkaan ja Python-ohjelmointiin analysoimalla EU:n julkaisemaa avointa dataa maailman koronavirus-tilastoissa. Tehtävissä mallinnetaan ja analysoidaan Suomen covid-dataa. Data-analytiikka, ohjelmointi, tilastot, Python, epidemiologia |
90-120 min |
Geometrian mallit |
Tutustutaan epäeuklidisiin pintoihin. Niillä kolmion kulmien summa ei olekaan 180 astetta, suorat eivät kulje suoraan eikä paralleeliaksiooma ole voimassa. Geometria, paralleeliaksiooma, pinta, euklidinen, elliptinen, hyperbolinen |
60-90 min |
Ohjelmoinnin alkeet Pythonilla |
Työpajassa tutustutaan ohjelmointiin ja opitaan ohjelmoinnin alkeita Python-ohjelmointikielellä. Harjoitusten kautta tutustutaan esimerkiksi muuttujiin, tulostamiseen, matemaattisiin operaattoreihin, käyttäjän syötteen lukemiseen, vertailuoperaattoreihin, ehtolauseisiin ja silmukoihin. Ohjelmointi, Python |
75-120 min |
Salaisuuksia ja bittejä |
Perehdytään modernin salauksen ja tietoliikenteen käyttämiin menetelmiin sekä niiden matemaattisiin perusteisiin. RSA, kryptologia, algoritmi, lukuteoria, UTF-8, binaariluvut |
90-120 min |
Koordinaattori:
Heidi Sillanpää
[email protected]
- Julkaistu:
- Päivitetty: