Vad gör en doktor i konst på Högskolan för elektroteknik?

När Salu Ylirisku började jobba som lärare i design på Högskolan för elektroteknik fick han ofta just den frågan. Nu, ett och ett halvt år senare, tycker han att det blivit lättare att besvara frågan.
Aalto University / Salu Ylirisku / photo: Linda Koskinen

Salu Ylirisku, doktor i konst, undervisar framtidens ingenjörer i designprocesser och liknande färdigheter vid Högskolan för elektroteknik. Introduktionen av designundervisning vid en ingenjörsinstitution har rönt stort intresse och nyfikenhet. En vanlig missuppfattning som Ylirisku ofta måste rätta till är att konst och design blandas ihop:

“Konst är ett bredare koncept än design, och det finns ingen skyldighet att producera något användbart. En designer å andra sidan arbetar målinriktat för att designa produkter, system och tjänster som fungerar i de sammanhang där människor verkar, där de gör den nytta de är menade för.”

De studerande på Högskolan för elektroteknik har traditionsenligt lärt sig specifika färdigheter, såsom styrteknik, simulering och design av tekniska system och utrustning. Tonvikten i undervisningen har vanligen legat på matematiskt tänkande och vetenskaplig styrning av fysikaliska fenomen. Ingenjörsproblem löses genom att de delas upp i mindre bitar som är lättare att lösa, och dessa bitar sätts sen ihop för att skapa en helhetslösning.

Designprocessen däremot inbegriper mer än att omforma fysiska material till det önskvärda resultatet.

“Det är en social process. Designlösningar fungerar primärt på en nivå av betydelser och upplevelser, vilket måste tas med i beräkningen under det konkreta genomförandet. På grund av detta lär sig en designer, förutom materialkunskap och relaterade arbetssätt, att observera, tolka och resonera. Sådana typer av färdigheter är till nytta även för tekniska experter.”

Både tekniska och mänskliga aspekter måste tas med i beräkningen i designprocessen

När design kombineras med ingenjörskonst måste broar ofta byggas mellan olika tankesätt. När till exempel en ny IoT-apparat designas måste hänsyn tas till flera faktorer som påverkar användarupplevelsen: användarens handlingar och situationen där apparaten används, samt pålitligheten och effektiviteten hos apparatens funktioner – kommer batteriet ta slut efter några timmar eller kan apparaten användas i decennier utan att behöva laddas?

“I ett expertprojekt är det inte ovanligt att använda upp emot sex månader på att designa och förverkliga tekniskt briljanta lösningar som sedan visar sig vara oanvändbara eftersom användarens behov inte togs i beaktande. I designprojekt å andra sidan, kan idéer dryftas i månader utan att en hållbar teknisk lösning produceras.”

Yliriskus mål är att förbättra ingenjörernas förmåga att samarbeta med designer. Detta kommer att möjliggöra en mer effektiv användning av projektresurser.

Studerandena har varit snabba att förstå vinsterna med design i ett ingenjörsprojekt.

“Designundervisningen har mottagits med entusiasm av de studerande, och jag inspireras av dem!”

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!