Nyheter

Universitetsnätverket FITech erbjuder gratis, fortlöpande kurser i datavetenskap

FITech erbjuder kurser för att svara upp mot bristen på experter inom ICT-sektorn. Studier i datavetenskap är tillgängliga vid sju tekniska universitet. En lista på tillgängliga kurser har nu publicerats och kommer att kompletteras under sommaren och hösten.
FITech - For future tech talents!

De nyligen publicerade kurserna som börjar i höst är särskilt anpassade för vuxna i arbetslivet, som redan har slutfört sina universitetsstudier. Studierna kan bedrivas flexibelt medan man jobbar eftersom många kurser är på distans och online.

Det finns ett behov av att uppdatera färdigheterna i ICT inom nästan alla arbetsområden. Artificiell intelligens formar många jobb, och trots att inte alla yrken kräver fördjupad kunskap i programmering, så är en grundläggande programmeringskompetens väldigt användbar.

Vid universiteten kommer kompetens att kompletteras genom generella biämnen i informationsteknik. Studierna kan genomföras genom kurser som omfattar grundläggande programmering, artificiell intelligens och utveckling av informationssystem.

Kursen i maskininlärning med Python blev fullbokad med en gång

FITech erbjuder för tillfället enskilda pilotkurser. Fler än 200 studerande registrerade sig direkt på onlinekursen i maskininlärning vid Aalto-universitetet. Åttaveckorskursen kan bedrivas på distans.

Biträdande professor Alex Jung från Aalto är ansvarig för studierna och vägleder oss till artificiell intelligens och maskininlärning genom att påminna oss om att de flesta redan har en AI-assistent i sina smarttelefoner. Assistenten hjälper oss att hitta närmsta mataffär, översätter information till främmande språk eller lokaliserar den bästa italienska restaurangen i stan. Många av dessa funktioner är implementerade genom maskininlärning.

Hitta FITechs uppdaterade kurslista här (på engelska)

Mer information:

Katri Ventus, FITech ICT projektchef
katri.ventus(at)fitech.io

I december tilldelade undervisnings- och kulturministeriet universitetsnätverket FITech ett speciellt stipendium på 10 miljoner euro för att skapa ett nationellt utbildningspaket, koordinerat av Aalto-universitetet och med fokus på ICT-sektorn. FITechs mål är att erbjuda fortlöpande utbildning till 4000 ICT-experter.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.