Över 12 000 sökande till Aalto-universitetet

Antalet ökade jämfört med förra året.
Hakijamäärät 2019 / Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

I högskolornas gemensamma ansökan ansökte sammanlagt 12 567 personer till Aalto-universitetet. Antalet ökade, I fjol var den motsvarande siffran 11 898. Antalet förstahandssökande ökade med 15 % och var 8 510.

Antalet sökande till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi var 5 074. Av dessa 3 201 var förstahandssökande, vilket är 15 % mer än 2018.  Till det engelskspråkiga International Business- programmet i St:Michels var antalet sökande 781. Till den nya engelskspråkiga kandidatprogrammet Economics var antalet sökande 487.

Till det tekniska utbildningsområdet var det totalt 5 412 ansökande. Antalet sökande inkluderar alla som sökt via öppna universitetets vårled och ledet för presterande i MAOL-tävlingarna, samt 723 ansökande till det engelskspråkiga kandidatprogrammet inom det tekniska utbildningsområdet. Antalet förstahandssökande ökade med 15 %, och mest i ansökningsalternativet för datateknik, där antalet ökade med 25 %.

Inom det konstnärliga utbildningsområdet var det totalt 2 041 sökande, och 1 539 av dessa var förstahandssökande. Antalet förstagångssökande ökade med nästan 15 %, mest i ansökningsalternativet för inrednings arkitektur, 20 % jämfört med föregående år.

Talen baserar sig på siffror tagna från Studieinfo direkt efter att ansökningstiden tagit slut, så siffrorna kan ändra lite grann i samband med uppdatering av rapporter och behandling av ansökningarna.

Den nationella gemensamma ansökan resultat publiceras senast 28.6.2019.

Mer information:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!