Aalto-yliopistoon yli 12 000 hakijaa

Hakijoiden määrä nousi edellisvuodesta.
Hakijamäärät 2019 / Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Tämän kevään korkeakoulujen yhteishaussa Aalto-yliopistoon hakeneiden määrä nousi. Hakijoita oli yhteensä 12 567, kun viime vuonna vastaava luku oli 11 898. Aalto-yliopiston oli asettanut ensisijaiseksi hakutoiveeksi 8 510 hakijaa, missä on kasvua edellisvuodesta 15 prosenttia.

Kauppatieteiden suomenkieliseen kandidaattiohjelmaan haki 5 074 henkilöä, ja heistä ensisijaisia oli 3 201. Viime vuoteen verrattuna ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi 15 prosenttia. Englanninkielisistä hakukohteista International Business -ohjelmaan Mikkelissä oli 781 hakijaa ja uuteen Economics-ohjelmaan 487 hakijaa.

Tekniikan alan hakukohteisiin oli yhteensä 5 412 hakijaa, ja heistä ensisijaisia oli 3 221. Hakijamäärä sisältää myös avoimen yliopiston väylän ja MAOL-kilpailuissa menestyneiden väylän kautta hakeneet sekä 723 englanninkielisen tekniikan alan kandidaattiohjelman hakijaa. Viime vuoteen verrattuna ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi 15 prosenttia. Kasvua tapahtui eniten tietotekniikan hakukohteessa, 25 prosenttia.

Taiteiden alalla hakijoita oli 2 041, ja heistä ensisijaisia oli 1 539.  Ensisijaisten hakijoiden määrä nousi 15 prosenttia. Eniten nousua tapahtui sisustusarkkitehtuurin hakukohteessa, 20 prosenttia.

Luvut perustuvat heti hakuajan päättymisen jälkeen Opintopolusta otettuihin lukuihin, joten luvut saattavat muuttua jonkin verran raporttien päivittämisen ja hakemusten käsittelyn myötä.

Valtakunnallisen yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään 28.6.2018.

Lisätietoja:

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu: