”Mångvetenskapliga studier hjälpte mig välja magisterprogram”

Katariina Korolainen är andraårsstuderande i informationsteknologi vid Högskolan för teknikvetenskaper. Hon intresserade sig för de mångvetenskapliga UWAS-kurserna vid Högskolan för konst, design och arkitektur i ett tidigt skede av studierna.
Aalto University, UWS Studies, Katariina Korolainen, photo Minna Pasanen

Vem är du, vad studerar du och vad fick dig att välja mångvetenskapliga studier?

Jag är Katariina Korolainen, andraårsstuderande i informationsteknologi vid Högskolan för teknikvetenskaper. Mina studier är rätt mångvetenskapliga. Digitala medier ingår i mina studier, och jag har medier som biämne. Jag intresserade mig för de mångvetenskapliga kurserna vid Högskolan för konst, design och arkitektur i ett tidigt skede av studierna. Jag är intresserad av att fotografera, måla och teckna. Jag skulle också vilja lära mig digitalt måleri.

Varifrån fick du information om mångvetenskapliga studier och vad var det bästa med studierna?

Jag såg en affisch på väggen och hörde om UWS-studier via en äldre studerande. Jag ville träffa studerande inom andra områden. I en kurs som ordnades på Örö deltog många magisterstuderande. Då fick jag en idé om vilket magisterprogram jag kunde söka till. Förra året genomförde jag UWS-kurser motsvarande ungefär 6 studiepoäng. Studierna skilde sig mycket från de tekniska studierna. Jag gillade det verkligen!

Hur kan du utnyttja dina nya kunskaper?

On site Island Workshopen innebar två-tre övernattningar, lite som på lägerskola. På förmiddagarna gjorde vi uppgifter som vi sedan gick igenom på eftermiddagen. På Örö hade vi med oss två ansvariga lärare och en assistent. Det var lätt att bekanta sig med andra kursdeltagare. Arbetet blev också mer personligt och spontant.

University wide studies (UWS)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.