Aalto-yliopiston opiskelijoiden Robosiili nappasi ykkössijan robottikilpailussa

Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijat Valentin Rainio ja Sakari Harjunpää rakensivat Robosiilin suositulla Sähköpajakurssilla.
Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla
Sakari Harjunpää (vas.) ja Valentin Rainio varhaisen Robosiilin version kanssa Sähköpajalla. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Teknologia22-messuilla järjestetyssä Ällistyttävät robotit -kilpailussa joukkueiden tehtävänä oli rakentaa robotti, joka tekee jotain kiinnostavaa. Sääntöjä kilpailussa ei ole paljon, koska siinä halutaan antaa luovuudelle ja teknisille taidoille tilaa kukkia. Kisan järjestäjinä toimii Tietotekniikan ja Elektroniikan Seura yhteistyössä Mikrobitti-lehden ja Suomen Messujen kanssa.

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijat Valentin Rainio ja Sakari Harjunpää voittivat kilpailun rakentamallaan Robosiilillä. Palkinnoksi he saivat 10 000 euroa.

Bioinformaatioteknologiaa opiskeleva Valentin ja Advanced Energy Solutions -maisteriohjelmassa opiskeleva Sakari tutustuivat Sähköpajakurssilla, jossa siilin kehitystyö alkoi. Kurssi on suosittu käytännön kurssi, jossa opiskelijat suunnittelevat ja rakentavat toimivan sähkölaitteen. Kurssilla ei tarvita aikaisempaa kokemusta sähkölaitteista tai koodauksesta, mutta koska molemmilla oli aiheesta jo kokemusta, he halusivat toteuttaa haastavamman projektin. Valentin oli harrastanut elektroniikkaa ja ohjelmointia peruskoulusta lähtien. Maisteriopiskelijana Sakari taas hallitsi hyvin 3D-mallinnustekniikat 3D-tulostusta varten, ja osaamista oli ehtinyt kertyä myös elektroniikasta.

"Pienestä asti olen aina ollut kiinnostunut kaikesta sähköllä toimivasta, ja olin elektroniikkakerhossa jo ennen kuin osasin lukea", Sakari kertoo.

"Isäni oli usein puhunut kävelevien robottien toteuttamisen haasteellisuudesta ja monimutkaisuudesta, joten sen vuoksi minussa heräsikin ajatus mallintaa joku nelijalkainen otus. Kuitenkin, kun kaikenlaisia käveleviä robotteja on jo kehitelty aikamoinen määrä, tulin miettineeksi siilien hauskaa kykyä käpertyä palloon ja vieriä (ainakin animaatioissa ja peleissä). Sakari yhtyi tähän ajatukseen, ja niin rupesimmekin suunnittelemaan Robosiiliä", Valentin kertoo.

Tältä Robosiili näyttää valmiina!

Siilin lopullinen ulkomuoto muuttui matkan varrella paljon.

Robosiili

Kurssilla opiskelijoita oli mukana projektissa neljä, mutta Sakari ja Valentin jatkoivat Robosiilin kehittämistä kevään puolella kilpailuun.

Miltä teekkareiden tulevaisuudensuunnitelmat näyttävät? Valentin aloitti opintonsa vasta viime syksynä ja tulevaisuuden haaveet ovat vielä hämäriä, vaikka robottien kanssa työskentely onkin tuntunut mielenkiintoiselta.

"Oma unelmaduuni olisi varmaankin juuri tutkimuksen ja kehityksen parissa. Tykkään paljon uuden luomisesta, kehittämisestä ja prototyyppien luomisesta. Robotit ovat todella mielenkiintoisia, mutta myös esimerkiksi sähköautot ovat lähellä sydäntä", Sakari kertoo.

Kilpailussa hopeasijalle pääsi  toinen Aalto-yliopiston joukkue FireCorp-robotillaan ja kolmanneksi Jyväskylän yliopiston opiskelijajoukkue SmileBot-robotillaan.

Lämpimät onnittelut kaikille voittajille!

Sähköpajan loppunäytös 2022

Sähköpajan loppunäytös järjestetään 24.5.2022 kello 13 alkaen. Tervetuloa tutustumaan opiskelijoiden hauskoihin projektitöihin!

Opiskelijoita Sähköpajakurssin loppunäytöksessä

Sähköpajan loppunäytös 2022

Tervetuloa Sähköpajakurssin loppunäytökseen, missä opiskelijat esittelevät suunnittelemiaan ja rakentamiaan laitteita!

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
    Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
    From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
    Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
    Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
    Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
    Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
    Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.