Skyddsmuren på campus omvandlas till ett konstverk

Konstverket som vann konsttävlingen för studerande är djärvt och mångfasetterat.
Aalto-yliopisto Väre suojamuuri voittaja wall art winner Kreutzstrasse Kuva: Gloria Lauterbach

Konstnären Gloria Lauterbachs konstverk ”Kreuzstrasse” vann konsttävlingen för studerande där uppgiften var att producera idéer för att pryda den 70 meter långa betongmuren invid de nya byggnaderna som byggs på campus, Väre och Handelshögskolan.

”Kreutzrasse” som vann konsttävlingen Väre Wall Art övertygade juryn med sin kraft.
Gloria Lauterbach är forskarstuderande vid Högskolan för konst, design och arkitektur. Hon berättar att konstverket efterliknar ett koppartak som stormen Niklas slet loss i Zürich i Schweiz.

”Koppartaket som med tiden får en patinerad yta och björken som växer ur dess inre speglar en lugn, nästan meditativ förändring ”, säger Lauterbach. Tävlingens jury hoppas att Aalto-universitetets gemenskap tar konstverket till sig och inspireras av att söka efter estetik även på överraskande platser.

Illustration av Gloria Lauterbachs birag "Kreutzrasse". Bild: Gloria Lauterbach

Till konstverket önskas också en inkluderande del som konstnären senare utarbetar i samarbete med Aalto-universitetets studentkår (AUS). ”Kreutzstrassen” förväntas bli klar före invigningen av byggnaden Väre i september. Konstverket är semipermanent och nästa konsttävling för studerande gällande skyddsmuren ordnas på nytt om 5-7 år.

Högkvalitativa tävlingsbidrag utmanade juryn

Juryn var speciellt övertygad över de deltagande bidragens nivå gällande kritiskt tänkande. Förutom vinnaren beslöt juryn att även belöna bidraget som kom på andra plats samt bidraget som fick hedersomnämnande.

I konsttävlingen sökte man efter konst till den 70 meter långa betongmuren. Objektet är synligt både från Väre, Högskolan för konst, design och arkitektur och Handelshögskolan. Tävlingen var öppen för alla studerande vid Aalto-universitetet och sammanlagt 26 bidrag deltog.

Aalto-yliopisto Väre suojamuuri toinen sija wall art second place Piiri Kuva: Emil Pihlman & Mollu Heino

Illustration av Emil Fihlman och Mollu Heinos bidrag "Piiri". Bild: Emil Fihlman och Mollu Heino

På andra plats i konsttävlingen kom informationsteknikstuderande Emil Fihlmans och konstinstitutets forskarstuderande Mollu Heinos bidrag ”Piiri”. Enligt juryn skulle det sofistikerade ljuskonstverket "Piiri" passa i många olika omgivningar. "Konstverket är en beskrivning av kontakter och diversitet", berättar konstnärerna om sitt bidrag.

Konstinstitutets studerande Anna Björklunds tävlingsbidrag ”Aalto Shape Shifters” fick hedersomnämnande. Juryn blev glad av det lite galna bidraget och önskade att konstverket skulle utvecklas lite längre. ”Aalto Shape Shifters är ett konstverk gjort av sju metallskivor som böjts på olika sätt och som återspeglar förbipasserande”, säger Björklund.

Aalto-yliopisto Väre suojamuuri kunniamaininta wall art special mention Aalto Shape Shifters Kuva: Anna Björklund

Illustration av Anna Björklunds bidrag "Aalto Shape Shifters". Bild: Anna Björklund

Aalto-universitetets vision för den offentliga konsten

Aalto-universitetet följer procentprincipen för konsten i sina byggnadsprojekt. Det är en finansieringsmodell för anskaffning av konst där cirka en procent av byggprojektens resurser riktas till konstanskaffningar. Aalto-universitetets vision för den offentliga konsten är att lyfta fram och ställa frågor om vad universitetet är, vad vi gör som en del av samhället och vad det offentliga begreppet är.

Invigningen av Väre är en del av evenemanget Aalto Day One som ordnas 5.9.2018. Väre har planerats av Verstas Arkkitehdit. Handelshögskolans byggnad färdigställs i slutet av år 2018.

Hemsidan för Värebygget, One Campus-projektet: http://onecampus.aalto.fi
Webbsidan för Väres konsttävling för studerande: http://wall-art.aalto.fi/
Tilläggsuppgifter om Aalto-universitetets konst: http://showcase.aalto.fi

Tilläggsuppgifter:
Konstkoordinator Outi Turpeinen, Aalto-universitetet

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.