Nyheter

Engelskspråkigt tekniskt kandidatprogram lockar studerande från hela världen – bekanta dig med tre av dem: Dylan, Anna och Ishaan

I september 2018 började 39 studerande på Aalto-universitetets nya engelskspråkiga tekniska kandidatprogram. Cirka en tredjedel av studerandena inom huvudämnena Data Science och Digital Systems and Design är finländska och två tredjedelar internationella studerande.
Aalto University / Aalto Bachelor's Programme in Science and Technology students

De första studerandena på Aalto-universitetets nya engelskspråkiga tekniska kandidatprogram började sina studier i september 2018. Den internationella gruppen omfattar 39 studerande, som utöver Finland bland annat är hemma från Vietnam, Sydkorea, Indien, Kazakstan, Egypten, Ryssland, Italien och USA. Studierna i huvudämnena Data Science och Digital Systems and Design går helt på engelska.

Vi träffade tre av de nya studerandena, som fick berätta lite om sin bakgrund och varför de valde ett engelskspråkigt kandidatprogram och just Aalto-universitetet som studieplats.

Ishaan Sameer Saral flyttade från Indien till Finland för tre år sedan då hans far fick jobb här. Ishaan avlade IB-examen vid Ressun lukio i Helsingfors och tog studenten i sommar. När han sedan började fundera på universitetsstudier jämförde han olika program i Finland och vid några europeiska universitet och bestämde sig slutligen för att söka in till Digital Systems and Design vid Aalto-universitetet. ”Detta huvudämne lät så annorlunda: studier som omfattar design, programmering, entreprenörskap och ledarskap samt automation och elektroteknik”, berättar Ishaan. Dessutom ville Ishaan stanna i Finland, men ändå studera på engelska. Om förväntningarna på sina studier konstaterar Ishaan att han väntar sig få studera bland annat matematik och programmering, lära sig mera om entreprenörskap och ledarskap samt även i något skede lära sig mera finska.

Dylan Nguyen är hemma från Vietnam och kom till Finland för fyra år sedan för att studera till kandidat inom internationell affärsverksamhet vid yrkeshögskolan i Joensuu. Med examen i hand kände han dock att han ville göra något helt annat, något med datateknik. När en vän sedan tipsade honom om Aalto-universitetets engelskspråkiga kandidatprogram, kändes det självklart för honom att söka in, och han valde huvudämnet Data Science. Utöver programmets intressanta kursutbud lockade även Aalto-universitetets rykte som ett av de bästa universiteten i Finland med ett aktivt studentliv. I ansökningsskedet lockades Dylan även av Aaltos utbytesprogram och universitetets omfattande nätverk av partneruniversitet. ”Jag önskar att jag slipper på utbyte till något engelskspråkigt land”, berättar Dylan om sina framtidsplaner. I fråga om studierna väntar han på att få fördjupa sina datavetenskapskunskaper och stärka sina färdigheter inom matematik och statistik. Programmering har han redan bra kunskaper i tack vare sitt arbete inom företagsvärlden vid sidan av studierna.

Efter grundskolan flyttade finländska Anna Lebedeff efter sin bror till North Field nära Boston i USA, där hon gick ut gymnasiet i våras. Det kändes naturligt att fortsätta studera på engelska efter gymnasiet, så Anna kunde väl ha valt att stanna i USA eller till exempel flytta till Kanada, men det blev till slut ändå välbekanta och innovativa Aalto-universitetet för henne. ”Det finns inte många universitet som erbjuder Data Science som huvudämne, och som finskspråkig kan jag ju läsa kurser både på finska och på engelska och fritt välja biämnen och andra intressanta kurser”, berättar Anna när hon räknar upp vad som påverkade hennes val. Data Science ser Anna som ett övergripande ämne där man kan kombinera datateknik och matematik med till exempel studier i ekonomi och entreprenörskap eller affärsverksamhet. Det är också intressant att studierna i datateknik formas allteftersom själva tekniken utvecklas. Anna förväntar sig studier som ger en stark kombination av kunskaper i datateknik, matematik och statistik. Biämne väljer hon gärna från produktionsekonomin eller handelsvetenskaper. Den mindre gruppen i huvudämnet Data Science känns redan för Anna härligt sammanhållande, men hon väntar också på att programmet och gruppen utökas med nästa års nya studerande.

Det engelskspråkiga tekniska kandidatprogrammet utökades med tre nya huvudämnen i höst: Chemical Engineering, Computational Engineering och Quantum Technology.

Ansökningstiden för kandidatprogrammet är 7–20 januari 2021. Mer information om ansöknings- och urvalsförfarandet finns på ansökningsservicens webbplats.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.