Yritysyhteistyö

Yhteisrahoitteinen tutkimus: helppo tapa vaikuttavaan yhteistyöhön

Yhteisrahoitteiset hankkeet mahdollistavat pitkäjänteiseen tutkimusyhteistyöhön ja teknologian kehittämiseen osallistumisen pienellä rahoitusosuudella. Samalla tarjoutuu mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja tiedonjakamiseen, sillä nämä hankkeet ovat usein isompia kokonaisuuksia, kuten kansallisia tai kansainvälisiä konsortioita. Myös kahdenvälisiä väitöskirjaprojekteja voidaan toteuttaa yhteisrahoitteisina.
Professor Emeritus Herbert Sixta and members of the Ioncell team posing beside a Ioncell spinning machine

Yhteisrahoitteisen tutkimusyhteistyön muotoja ovat esimerkiksi

• Business Finlandin, Suomen Akatemian, EU:n ym. kolmannen osapuolen täysin tai suurimmaksi osaksi rahoittamat konsortiohankkeet
  • Aalto-yliopiston ja yrityksen tai yritysten yhdessä rahoittamat hankkeet

Yhteisrahoitteiset konsortiohankkeet

Yhteisrahoitteisiin tutkimushankkeisiin voi yliopiston lisäksi osallistua erilaisia toimijoita, kuten yrityksiä, muita yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja muita julkishallinnollisia organisaatioita. Yhteisrahoitteinen tutkimusyhteistyö mahdollistaa yrityksille ja organisaatioille erilaisia osallistumistapoja sekä verkostoitumisen ja tiedonjakamisen hankkeen muiden partnerien kanssa. Yhteishankkeeseen osallistuminen voi jopa avata uusia asiakkuuksia tai bisneskumppanuuksia verkoston piiristä.

Useimmiten projektin pääasiallinen rahoituslähde on kilpailtu hankerahoitus esimerkiksi Business Finlandilta, Suomen Akatemialta tai EU:lta. Osa rahoituksesta tulee yleensä konsortioon osallistuvilta yrityksiltä ja tutkimusorganisaatioilta itseltään.

Kannattaa huomioida, että konsortiohankkeiden valmistelu ja rahoituksen haku saattaa kestää jopa yli vuoden. Projektien kesto on yleensä 2-4 vuotta.

Tässä on mukana hyvin konkreettinen tulokulma: ei tehdä tieteellistä pöytälaatikkotutkimusta vaan hyödynnetään vahvasti Stora Enson materiaaleja, meidän pilottimahdollisuuksiamme ja yliopiston tutkimuslaboratorioita.

Virpi Puhakka, Ekosysteemijohtaja, Valmet Oyj

Kahdenvälinen tutkimusyhteistyö voi myös toteutua yhteisrahoitteisena

Yhteisrahoitteisella mallilla yritys tai organisaatio voi osallistua kahdenväliseen yliopistotutkimukseen osittaisella rahoitusosuudella. Tämä on hyvä tapa tutkimusyhteistyöhön erityisesti silloin, kun halutaan tutkia tulevaisuuden kilpailukykyä lisääviä uusia teknologioita tai hankkia uutta osaamista. Erityisesti väitöskirjoihin tähtäävää pitkäjänteistä tutkimustyötä voidaan toteuttaa yhteisrahoitteisina projekteina.

Kun yliopistolla on käytettävissä aihepiirin tutkimukseen muuta rahoitusta ja tutkimuksen aihe on akateemisesti erityisen kiinnostava, voidaan käynnistää yhteistyö kahdenvälisellä projektisopimuksella. Koska yliopistolle jää hankkeesta omarahoitusosuus, noudatetaan IPR:n suhteen samankaltaisia periaatteita kuin yhteisrahoitteisessa konsortiotutkimuksessa.

Kiinnostaako yhteistutkimus?

Jos haluaisit päästä mukaan pitkäjänteiseen, tulevaisuuden mahdollisuuksia lisäävään yhteistyöhön mutta et tiedä mistä tai miten aloittaa, ota yhteyttä Aallon Yrityssuhteiden tiimiin. Autamme löytämään osaajiemme joukosta sinulle oikean keskustelukumppanin tutkimusidean jalostamiseksi.

Ota yhteyttä Aalto-yliopiston yrityssuhteiden tiimiin

Esimerkkejä yhteisrahoitteisesta tutkimuksesta

Emilia Kauppi

Tohtoritutkimus avaa uusia näkökulmia kierrätykseen

Tutkimusyhteistyö yrityskumppaneiden kanssa parantaa nestepakkausten kierrätystä

Jukka Luoma

Kuinka tekoäly valjastetaan liiketoiminnan avuksi? Tutkijat yhdistivät voimansa kahdeksan kansainvälisen yrityksen kanssa

Kukaan ei vielä tiedä, miten ChatGPT:n kaltaiset generatiiviset tekoälyt tulevat mullistamaan yritysmaailmaa. Aalto-yliopiston uusi tutkimusprojekti etsii nyt parhaita tapoja ja hakee ratkaisuja sudenkuoppiin.

HSY wastewater treatment plant from inside

Digitaalinen kaksonen auttaa tasapainottamaan jätevedenpuhdistuksen hiilitasetta

Aallon tutkijat kehittävät DIGICARBA-hankkeessa automatisoituihin, jatkuvatoimisiin prosessisimulaatioihin perustuvan työkalun jätevesilaitosten ennakoivan käytön tueksi. Työkalu sisältää jätevesipuhdistamon prosessimallin, joka on jatkuvassa tietoyhteydessä Helsingissä toimivaan laitokseen.

A close-up image of pink woven fabrics and a red bottle of fabric dye.

FinnFiberColor – kehrättyjä selluloosakuituja ja kestävästi värjättyjä tekstiilejä

FinnFiberColor-projektissa kehitetään kestäviä ratkaisuja selluloosakuitujen prosesseihin. Projekti on lisännyt ymmärrystä uudenlaisten tekstiilikuitujen ominaisuuksista ja arvioinut kuluttajien käsitystä vaihtoehtoisista materiaaleista tuotetuista kankaista.

Tutkimusyhteistyö ja innovaatiot

Tue tutkimusta lahjoittamalla

Two female students in a lab

Lahjoita tulevaisuus

Tule mukaan rakentamaan kestävää tulevaisuutta! Yhdessä voimme ratkaista yhteiskunnan vaikeimpia haasteita.

Kumppanuuspalveluiden tietosuojailmoitus