Yritysyhteistyö

Strateginen kumppanuus on pitkäjänteistä sitoutumista

Luomme vaikuttavuutta yhdessä yrityskumppaneidemme kanssa. Kehitämme kestäviä ratkaisuja ja koulutamme tulevaisuuden osaajia yhdistämällä uusimman tutkimustiedon johtavaan elinkeinoelämän asiantuntemukseen.
Aalto Vision Forum
Aalto Vision Forum 2019. Kuva: Lasse Lecklin

Strategisessa yrityskumppanuudessa on kyse Aalto-yliopiston ja yrityksen pitkäaikaisesta sitoutumisesta ja investoimisesta yhteistyöhön, jossa luodaan yhdessä ratkaisuja kestävämpään tulevaisuuteen.

Yhteistyö avaa strategisille kumppaneillemme näkymän alansa viimeisimpään tutkimustietoon. Kumppanit voivat löytää uusia, mahdollisesti käänteentekeviä teknologioita, jotka vahvistavat jo olemassa olevaa liiketoimintaa tai mahdollistavat uusien ideoiden kehittämisen. Kumppanuus on jatkuvaa vuoropuhelua Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden, eri alojen tulevaisuuden osaajien, kanssa.

Strategisella yhteistyöllä on tärkeä rooli Aallon tutkimuksen ja koulutuksen laadun kehittämisessä. Kumppanuudet tarjoavat meille hyödyllistä tietoa elinkeinoelämästä, sen asiantuntemuksesta sekä osaamis- ja innovaatiotarpeista. Yritysyhteistyön ansiosta pystymme paremmin kehittämään toimintaamme vastaamaan elinkeinoelämän tarpeisiin.

Tutustu Aallon strategisiin yrityskumppanuuksiin

Strateginen yrityskumppani ABB

Aalto-yliopisto ja ABB tekevät yhteistyötä monilla alueilla, ja siinä ovat mukana Aallon kaikki kuusi korkeakoulua. Yhteistyö on jatkunut jo yli 130 vuotta.

Students presenting their project work in electronics

Strateginen yrityskumppani Neste

Aalto-yliopisto ja Neste pyrkivät yhteistyössä etsimään ratkaisuja suuriin globaaleihin haasteisiin yhdistämällä korkean tason tutkimuksen johtavaan teolliseen osaamiseen.

Chemical engineering laboratory

Strateginen yrityskumppani Nokia

Nokia on jo vuosikymmenten ajan ollut tärkeä kumppani Aalto-yliopistolle ja sen edeltäjäkorkeakouluille. Tällä hetkellä meneillään on lähes 20 yhteistä tutkimusprojektia

Ryhmä opiskelijoita kokoontuneena Nokian konttorin eteeen kuva: Abigail Garbett

Strateginen yrityskumppani Saab

Saabin pitkäjänteinen sitoutuminen yhteistyöhön luo hyvät edellytykset tieteellisille läpimurroille ja uusien innovaatioiden kehittämiselle.

Saab Aalto Research Day 2019

Tarjoamme huippuosaamista

Tutkimushankkeet strategisten kumppaneidemme kanssa edellyttävät huippuosaamista, ja niissä hyödynnetään Aallon monitieteistä lähestymistapaa. Yhteistyössä voi olla mukana professoreita ja tutkijatohtoreita sekä tohtori- ja maisteriopiskelijoita yliopiston eri aloilta. Tutustu Aallon tutkimuksen avainalueisiin täällä.

Jokaisella strategisella kumppanuudella on ohjausryhmä, joka kokoontuu muutaman kerran vuodessa. Lisäksi Aallon ja kumppaniyrityksen ylin johto tapaavat vuosittain keskustellakseen yhteistyöstä ja sen kehittämisestä. Strategisia kumppanuuksia koordinoivat Aallon yrityssuhdetiimin asiakkuuspäälliköt.

Luomme vaikuttavuutta yhdessä

Vuonna 2020 Aalto sijoittui 23:nneksi yhteistyötä painottavassa World University Research Ranking (WURR) -yliopistovertailussa. Vertailun tavoitteena on tunnistaa yliopistot, jotka tekevät vaikuttavaa yhteistyötä isojen globaalien haasteiden ratkaisemiseksi. Vertailussa arvioidaan tutkimuksen monitieteisyyttä ja tutkimusyhteistyötä. Lue lisää Aallon ranking-sijoituksista täällä.

Strateginen yhteistyö tarjoaa ainutlaatuiset edellytykset tieteellisille läpimurroille ja innovaatioiden synnyttämiselle. Yhdistämme voimamme monitieteisissä tutkimushankkeissa, joilla aikaansaadaan kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden liiketoiminnalle.

Kumppanuus ABB:n kanssa on hyvä esimerkki pitkään jatkuneesta menestyksellisestä yhteistyöstä, johon osallistuvat kaikki kuusi Aalto-yliopiston korkeakoulua. Aallossa tehdään ABB:lle vuosittain noin viisi tohtorintutkintoa, neljä kandidaatintutkintoa ja 35–40 maisterintutkintoa. Vuosien varrella on myös varmistettu lukuisia patentteja.

Koulutusyhteistyö sisältää muun muassa pro gradu -tutkielmiin tai diplomitöihin liittyviä hankkeita ja tutkimushankekursseja, joilla ratkaistaan todellisia yritystoiminnan haasteita. Yritysrahoitteiset väitöskirjat ja pro gradu- tutkielmat tai diplomityöt ovat osoittautuneet myös tehokkaaksi tavaksi rekrytoida tulevaisuuden osaajia yrityksiin.

Yhteistyössä Aallon kanssa olemme saavuttaneet erinomaisia tutkimustuloksia, joista on hyötyä molemmille osapuolille

Micael Johansson, toimitusjohtaja, Saab

Uutisia yhteistyöstä

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tuomas Auvinen Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Voiko luovuutta mitata, johtaa ja siten kasvattaa liiketoimintaa? Tutkijat yhdistävät voimansa suomalaisyritysten kanssa

Business Finlandin rahoittama uusi LuovaLoikka-hanke haluaa tehdä luovuuden näkyväksi liiketoiminnassa.
MCA-teleskoopit Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriossa revontulien alla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

50 vuotta täyttävän radio-observatorion uudet teleskoopit valmistuivat

Teleskoopit avaavat uusia mahdollisuuksia monialaiseen avaruustutkimukseen ja -koulutukseen. Opiskelijoille on tarjoutunut ainutlaatuinen mahdollisuus suunnitella ja rakentaa monet teleskooppijärjestelmän keskeiset osat syöttötorvista antennien mekaniikkaan.
Pasi Laine
Yhteistyö Julkaistu:

Valmetin nimikkosali avattiin Otaniemessä

"Meillä on pitkäaikainen yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa ja haluamme vahvistaa sitä entisestään. Tarvitsemme tulevaisuuden tekijöitä erilaisista taustoista ja koulutusohjelmista," toteaa Valmetin toimitusjohtaja Pasi Laine.

Haluatko tietää lisää? Ota meihin yhteyttä:

ABB: Anne Kosola

Manager, Corporate Relations, Partnership Development