Yli 200 Unite-yliopistoverkoston jäsentä kokoontui Tukholmassa

Aurinkoinen Tukholma toivotti tervetulleeksi yli 200 Unite-yliopistoverkoston työntekijää ja opiskelijaa kesäiseen yhteisötapahtumaan 13.-15.6.2022 KTHlle. Aalto-yliopistosta tapahtumaan osallistui yli 20 työntekijää ja kaksi opiskelijaa.
Mirko Varano is the Unite! Key Liaison Officer at KTH.
Mirko Varano on KTHn Unite! avainyhteyshenkilö, kuva: Mikael Sjöberg

”Unite-allianssi tarjoaa opiskelijoille loputtomasti mahdollisuuksia suunnitella omia opintojaan. Näin opiskelijat voivat luoda itselleen ainutlaatuisen tutkinnon ja voivat liikkua enemmän tai vähemmän vapaasti näiden seitsemän (pian yhdeksän) yliopiston välillä”, kertoo Mirko Varano, Uniten avainyhteyshenkilö KTHssa.

”Uniten pilottivaiheen pääajatuksena oli luoda uutta yhteistoimintaa ja testata niitä pienessä mittakaavassa ja sitten laajentaa muihin yliopistoihin”, Varano lisää. "Nyt aiomme olla näkyvämpiä. Seuraavana tavoitteena on tarjota yhteisten ohjelmien lisäksi yksittäisiä kursseja, moduuleja ja kesäkouluja, jotka opiskelijat voivat valita suoraan tietäen, ettei heidän tarvitse kamppailla jälkeenpäin saadakseen niitä hyväksytyiksi omassa yliopistossaan."

Yhteisötapahtuman aikana eri työryhmien ja työpakettien edustajat suunnittelivat kolmivuotisen pilotin viimeistä vaihetta. Mitä todennäköisimmin Unite-allianssi saa lisärahoituksen ja jatkaa  vielä kunnianhimoisemmalla suunnitelmalla marraskuusta 2022 lokakuuhun 2026 (mahdollisesti pidennettynä vuoden 2028 loppuun asti) tehostaen ja toteuttaen toimiaan paljon laajemmassa mittakaavassa kaikissa kumppaniyliopistoissa.

Tapahtuma oli myös ensimmäinen, johon joukko edustajia kahdesta uudesta tulevasta kumppaniyliopistosta, Grazin teknillisestä yliopistosta ja Wroclawin teknisestä yliopistosta, osallistuivat.

Tilaisuuden avasi Stefan Östlund, KTH:n globaaleista suhteista vastaava johtaja, joka puhui vastuullisesta kansainvälistymisestä. Yhteisötapahtuma tarjosi myös seminaareja kestävän kampuksen teemoista, kulttuurienvälisestä osaamisesta, sukupuolten tasa-arvosta ja monimuotoisuudesta.  Mukana oli myös H@ck your Covid -hackathonin ja Unite!4Future -kilpailun voittaneiden opiskelijoiden ja opiskelijajoukkueiden esittelyjä.

Seuraava Unite! Dialogi-tapahtuma järjestetään Torinossa 20.-22.9.2022.

Lue myös englanninkielinen artikkeli KTHn websivuilta:

Voices from Unite! Summer Community Event

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Tutustu Uniteen
Unite! logo

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.