Unite! -projektin jäsenet kokoontuivat määrittelemään avoimen tieteen ja innovaatioiden tiekarttaa

Aalto johti 8.-9.6. ensimmäistä Unite!H2020 -projektin työpajaa, jonka teemana oli tieteen avoimuus
Participant of the Unite! event

Uudet digitaaliset teknologiat ja työkalut sekä uudet avoimet fyysiset ja digitaaliset infrastruktuurit ovat häirinneet yliopistojen avoimen tieteen käytäntöjä. Teknologiat ja työkalut muokkaavat yliopistojen tieteen ja innovaatioiden käytäntöjä, kognitiivisia normeja ja prosesseja sekä haastavat yliopistojen toimintakulttuuria, tavoitteita ja linjauksia.

Unite!H2020 -konsortiota rahoittaa Euroopan Unionin Horizon 2020 -ohjelma, ja siihen kuuluvat seuraavat yliopistot: Politecnico di Torino (koordinaattori, Italia), TU Darmstadt (Saksa), Aalto-yliopisto (Suomi), Grenoble Institute of Technology (Ranska), KTH Royal Institute of Technology (Ruotsi), Universidade de Lisboa (Portugali) ja Universitat Politécnica de Catalunya Barcelona Tech (Espanja).

Kesäkuun tapahtumassa partneriorganisaatiot tarkastelivat, millaisia muutoksia heidän yliopistoissaan on käynnissä. Toisiltaan oppien ja hyviä käytäntöjä tunnistaen konsortio kehittää yhteistä avoimen tieteen ja innovaatioiden strategista tiekarttaa. Tavoitteena on yhdenmukaistaa ja vahvistaa kunkin yliopiston käytänteitä kohti yhteistä avoimen tieteen ja innovaatioiden institutionaalista visiota.

“Olemme luomassa tulevaisuuden yliopistoa, uudenlaista yhteistyö- ja hallintomallia digiajan tutkimukselle ja innovaatioille. Seuraavan kolmen vuoden aikana luomme työkaluja ja käytännön linjauksia, jotta tavoitteemme eurooppalaisesta avoimen tieteen ja innovaatioiden yliopistosta, sekä laajemmin kestävästä kehityksestä, voi toteutua”, sanoo tohtorikoulutettava Rubén Vicente-Sáez, joka vastaa H2020-hankkeessa avoimen tieteen ja innovaatioiden osuudesta.

Lisätietoa:

UNITE! University Network for Innovation, Technology and Engineering

Tekniikan alan yliopistojen EU-hankkeessa luodaan tulevaisuuden yliopistoa

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.