Unite! -projektin jäsenet kokoontuivat määrittelemään avoimen tieteen ja innovaatioiden tiekarttaa

Aalto johti 8.-9.6. ensimmäistä Unite!H2020 -projektin työpajaa, jonka teemana oli tieteen avoimuus
Participant of the Unite! event

Uudet digitaaliset teknologiat ja työkalut sekä uudet avoimet fyysiset ja digitaaliset infrastruktuurit ovat häirinneet yliopistojen avoimen tieteen käytäntöjä. Teknologiat ja työkalut muokkaavat yliopistojen tieteen ja innovaatioiden käytäntöjä, kognitiivisia normeja ja prosesseja sekä haastavat yliopistojen toimintakulttuuria, tavoitteita ja linjauksia.

Unite!H2020 -konsortiota rahoittaa Euroopan Unionin Horizon 2020 -ohjelma, ja siihen kuuluvat seuraavat yliopistot: Politecnico di Torino (koordinaattori, Italia), TU Darmstadt (Saksa), Aalto-yliopisto (Suomi), Grenoble Institute of Technology (Ranska), KTH Royal Institute of Technology (Ruotsi), Universidade de Lisboa (Portugali) ja Universitat Politécnica de Catalunya Barcelona Tech (Espanja).

Kesäkuun tapahtumassa partneriorganisaatiot tarkastelivat, millaisia muutoksia heidän yliopistoissaan on käynnissä. Toisiltaan oppien ja hyviä käytäntöjä tunnistaen konsortio kehittää yhteistä avoimen tieteen ja innovaatioiden strategista tiekarttaa. Tavoitteena on yhdenmukaistaa ja vahvistaa kunkin yliopiston käytänteitä kohti yhteistä avoimen tieteen ja innovaatioiden institutionaalista visiota.

“Olemme luomassa tulevaisuuden yliopistoa, uudenlaista yhteistyö- ja hallintomallia digiajan tutkimukselle ja innovaatioille. Seuraavan kolmen vuoden aikana luomme työkaluja ja käytännön linjauksia, jotta tavoitteemme eurooppalaisesta avoimen tieteen ja innovaatioiden yliopistosta, sekä laajemmin kestävästä kehityksestä, voi toteutua”, sanoo tohtorikoulutettava Rubén Vicente-Sáez, joka vastaa H2020-hankkeessa avoimen tieteen ja innovaatioiden osuudesta.

Lisätietoa:

UNITE! University Network for Innovation, Technology and Engineering

Tekniikan alan yliopistojen EU-hankkeessa luodaan tulevaisuuden yliopistoa

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.