“Työelämän tasapaino Suomessa on loistava”

Bhavya Omkarappa kertoi näkemyksiään suomalaisesta työn ja vapaa-ajan tasapainosta. Tarina on osa Aalto-yliopiston syyskuussa 2021 julkaisemaa Finland Works -verkkokurssia.
Bhavya Omkarappa smiling with plants in the background
Bhavya Omkarappa

Aalto-yliopiston julkaisema avoin Finland Works -verkkokurssi (MOOC) käsittelee suomalaista työkulttuuria ja uran rakentamista Suomessa. Kurssi on suunniteltu erityisesti kansainvälisille opiskelijoille ja työnhakijoille, jotka haluavat tietää enemmän suomalaisen työelämän erityispiirteistä. Kurssi on rekrytointi- ja ura-ammattilaisten tuottama ja sisältöä täydentävät Aallon kansainvälisten alumnien tarinat ja kokemukset. Finland Works on osa Future of Work -verkko-oppimismoduulia.

Pyysimme kurssin videoilla esiintyviä kansainvälisiä Aallon alumneja jakamaan näkemyksiään ja kokemuksiaan suomalaisesta työelämästä. Yksi heistä on Bhavya Omkarappa Intian Bangaloresta.

Bhavya teki maisterintutkintonsa Aalto-yliopiston Communications Engineering -ohjelmassa, ja nykyisin hän työskentelee Ericssonilla integraatioinsinöörinä. Ennen muuttoaan Suomeen Bhavya työskenteli Intiassa kolme vuotta. Bhavya on ollut tyytyväinen päätökseensä jäädä rakentamaan uraansa Suomeen valmistumisen jälkeen.

“Työelämän tasapaino Suomessa on loistava”, Bhavya sanoo hymyillen.

Tasapaino työssä ja vapaa-ajalla

Finland Works -verkkokurssi on jaettu viiteen teemalukuun, joista yksi on omistettu suomalaiselle työelämän tasapainolle. Luku käsittelee muun muassa työelämän tasapainon ja työhyvinvoinnin suhdetta sekä miten suomalainen yhteiskunta tukee työn ja perheen yhdistämistä.

“Yksi henkilökohtaisista tavoitteistani oli säilyttää tasapaino ammatillisen, sosiaalisen ja henkilökohtaisen elämäni välillä. Täällä Suomessa päivittäinen työrutiinini koostuu kunnon yöunista, liikunnasta ja omalle hyvinvoinnille käytetystä ajasta. Sanoisin, että oma työn ja muun elämän tasapainoni on erittäin hyvä”, Bhavya kertoo.

Yksilön oman vastuun lisäksi työnantajalla on merkittävä rooli terveellisen työelämän tasapainon tukemisessa.

“Olen häkeltynyt siitä kiinnostuksen tasosta, jolla työnantajani suhtautuu hyvinvointiimme! Sekä henkiselle että fyysiselle terveydelle annetaan paljon painoarvoa”, Bhavya kertoo. Hän mainitsee lukuisia erilaisia liikuntakerhoja ja harrastusryhmiä, joita hänen työnantajansa tarjoaa työntekijöille.

“Kollegoideni kanssa vietetty aika työn ulkopuolella on ehdottomasti auttanut minua integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja ymmärtämään paremmin ihmisiä ympärilläni”, Bhavya sanoo.

Bhavya Omkarappa

Tasa-arvo työssä

Bhavya työskentelee teknisessä roolissa tietoliikenteen parissa, ja hänen kokemuksien mukaan kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti. “Sukupuolesi ei määritä sitä, miten sinut nähdään”, Bhavya sanoo.

Bhavya toteaa, että sukupuolten tasa-arvo on varsin erilainen Suomessa verrattuna kotimaahansa Intiaan. Bhavya kokee, että Suomessa hänellä on tasa-arvoisemmat mahdollisuudet edistää uraansa.

“En koe olevani alallani erilainen koska olen nainen. Jokaisen ansiot määräytyvät osaamisen ja kokemuksen kautta”, Bhavya sanoo.

“Luulen, ettei minulla menisi paremmin missään muussa maassa. Olen todella onnellinen juuri tässä ja nyt.”

Katso Bhavya Omkarappan koko tarina alta ja rekisteröidy Finland Works -kurssille täältä:

Lue muita Finland Works -tarinoita

A portrait of Adithya Varadarajan

“Yrittäjäksi ryhtyminen Suomessa olikin todella yksinkertaista”

Adithya Varadarajan on Aalto-yliopiston alumni, joka kertoi tarinansa yrityksen perustamisesta ja työllistymisestä Suomessa.

Audrey Poudrier Tremblay being interviewed for a video.

“Työn saaminen Suomessa ei ole helppoa ulkomaalaisille”

Audrey Poudrier Tremblay on Aalto-yliopiston alumni, joka kertoi tarinansa Suomessa työskentelystä osana syyskuussa julkaistua Finland Works -kurssia.

A portrait of Beatriz Ramírez.

“Halusin suunnata uraani kohti kestävyyden teemoja”

Beatriz Ramírez kertoi tarinansa uuden uran rakentamisesta Suomessa osana avointa Finland Works -verkkokurssia.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.