Professori Samuel Kaski mukana hallituksen uudessa tutkimus- ja innovaationeuvostossa

Suomen tekoälykeskus, jota Kaski johtaa, on tyytyväinen siihen, että Suomen hallitus osoittaa luottavansa tietoon ja tutkimukseen yleisesti.
Samuel Kaski indoors at Aalto University premises
Kuva Anni Hanén / Aalto University

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen professori Samuel Kaski on valittu mukaan Suomen hallituksen uuteen tutkimus- ja innovaationeuvostoon. Uusi neuvosto asetettiin 10. lokakuuta.

Kaski johtaa myös Suomen tekoälykeskus FCAI:ta. Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja VTT:n aloitteesta syntynyt FCAI on tyytyväinen siihen, että Suomi ymmärtää tekoälyn merkityksen ja Suomen hallitus osoittaa yleisestikin luottavansa tietoon ja tutkimukseen.

Tutkimus- ja innovaationeuvostoa johtaa pääministeri Antti Rinne. Sen tarkoituksena on tukea valtioneuvostoa pitkäjänteisen tiede-, teknologia- ja innovaatiopolitiikan kehittämisessä, seurata alan kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutoksia sekä tehdä tutkimus- ja innovaatiopolitiikkaan liittyviä aloitteita.

Varapuheenjohtajia ovat tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni. Kolme muuta valtioneuvoston nimittämää ministeriä ovat opetusministeri Li Andersson, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson ja sisäministeri Maria Ohisalo.

Ministerijäsenten lisäksi neuvostossa jäseninä ovat Kasken ohella Head of Early Research and Business Development Heidi Fagerholm (Merck KGaA), dekaani Peppi Karppinen (Oulun yliopisto), partner Ilkka Kivimäki (Maki.vc), johtaja Petra Lundström (Fortum Oyj), rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila (Turun ammattikorkeakoulu) ja toimitusjohtaja Antti Vasara (VTT Oy).

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: