Opi luovimaan sulavammin läpi epävarmojen aikojen

Ryhmä aaltolaisia kokeili toukokuussa 2022 työpajoja, joiden tavoitteena oli lisätä muutoskyvykkyyttä, oppia luottamaan intuitioon ja haastaa vallitsevia käsityksiä oppimisesta ja ongelmanratkaisusta.
Three people in a calm environment on their knees with different distance to camera, all facing right.
Social Presencing Theater auttaa hyväksymään muutoksen sekä haastamaan vallitsevat tavat ajatella ja toimia. Kuva: Presencing Institute

Nykyaika on monin tavoin kuormittavaa sekä stressaavaa. Elämä voi tuntua epävarmemmalta kuin koskaan aiemmin, eikä muutosvauhti osoita minkäänlaisia hidastumisen merkkejä – päinvastoin, se vaikuttaa ainoastaan kiihtyvän.

Vahvistaakseen henkilöstönsä kyvykkyyttä elää jatkuvan muutoksen keskellä, Aalto-yliopisto käynnisti kokeellisen Capacity Building for Creative Radicals (CBCR) -kehityshankkeen. CBCR ammentaa Otto Scharmerin U-teoriasta sekä Social Presencing Theaterista (SPT), joka pohjaa Otto Scharmerin ja Arawana Hayashin yhteistyölle. Hankkeen tavoitteena on lisätä yhteisön muutoskyvykkyyttä sekä yhteisöllistä oppimista kehollisen älykkyyden avulla: opettaa kuuntelemaan sydämen ja kehon viisautta, ja luottamaan pelkän järjen ja rationaalisen ajattelun lisäksi myös intuitioon ja tunteisiin.

Menetelmät ovat yhteydessä transformatiiviseen oppimiseen, ja ovat hyödyksi työympäristössä, mutta niistä voi olla myös – ja erityisesti – apua näinä epävarmoina aikoina elämän jokaisella osa-alueella.

Menetelmät tarjoavat työkaluja muutoksen hyväksymiseen, mutta myös yhteistyön parantamiseen sekä itsestä huolehtimiseen. Social Presencing Theater tarjoaa konkreettisia keinoja avuksi rauhoittumiseen sekä mielen ja kehon yhteyden palauttamiseen. Se tuo myös loistavasti esiin radikaalin luovuuden ydinajatuksen ammentaessaan useista eri aloista ja taiteenlajeista tuoden ne yhteen uudessa kontekstissa ja valjastaen niiden voiman täysin uudella tavalla.

Esittävien taiteiden, meditaation, kirjoittamisen sekä muiden itseilmaisun menetelmien kautta pyritään muuttamaan tapoja, joilla ihmiset ajattelevat, toimivat ja reagoivat. Kehon ja sen viestien kuunteleminen edistää intuitiivisuutta, joka voi tuoda yllättävää viisautta eri konteksteihin ja auttaa löytämään syvemmän yhteyden kanssaihmisiin sekä ympäristöön.

CBCR-hanke alkoi Otto Scharmerin luennolla U-teoriasta sekä ensimmäisellä online-työpajalla.

Toinen CBCR-työpaja järjestettiin Design Factorylla keskiviikkona 18. toukokuuta 2022 klo 9–17 Arawana Hayashinja Ricardo Dutrajohdolla.

Lisätietoja: Kirsi Hakio [email protected].

Työpajaan liittyvä Otto Scharmerin kick off -luento:Luentotallenne

Luentotallenne on saatavilla ainoastaan Aalto-yhteisölle, joten muistathan kirjautua sisään Aalto-tunnuksillasi päästäksesi katsomaan tallenteen.

Lisää luettavaa aiheeseen liittyen

Otto Scharmer, Senior Lecturer in the MIT Sloan School of Management and Tuomas Auvinen, Champion of Radical Creativity at Aalto University.

Miten johdetaan ja opitaan tulevaisuutta varten?

Aallon osaamisen kehittämisprojekti kokeilee menetelmiä, joilla rakennetaan kyvykkyyttä systeemisiin muutoksiin korkeakoulutuksessa ja työelämässä.

Social Presencing Theater UN Cambodia

Oppimista tulevaisuutta varten: systeemiset ratkaisut edellyttävät uudenlaisia tapoja oppia ja tehdä yhteistyötä

Kiinnostuneet aaltolaiset pääsevät tänä keväänä kokeilemaan transformatiivisen oppimisen menetelmiä, jotka voivat käynnistää omaan maailmankuvaan vaikuttavia muutoksia sekä poistaa luovuutta rajoittavia esteitä.

Maria Joutsenvirta

U-teoria – Miten johdetaan tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus syntyy?

Luovat ihmiset, kuten taiteilijat ja tieteilijät, keksivät ja luovat uutta astumalla näkyvästä maailmasta näkymättömään mielikuvituksen maailmaan ja sieltä takaisin näkyvään. Tätä luovuuden edellyttämää herkkyyttä ja intuitiota voi oppia ja edesauttaa.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: