OECD ja Aalto-yliopisto keskustelivat yrittäjyydestä

Innovaatiot kiinnostivat kansainvälisiä asiantuntijoita

Aalto-yliopisto isännöi marraskuussa OECD:n What works -konferenssia, jossa teemana oli yrittäjyys yliopistokoulutuksessa. Kahden päivän aikana työpajoissa ja puheenvuoroissa avattiin alan toimijoiden kokemuksia, jaettiin parhaita käytäntöjä ja vaihdettiin ajatuksia.

Aalto-yliopiston monialaista innovaatiotoimintaa esiteltiin useista näkökulmista. Rehtori Tuula Teeri toivotti vieraat tervetulleeksi kampukselle, ja yleisesittelyn toiminnasta antoi vararehtori Tuija Pulkkinen. Vieraat saivat kuulla lisäksi mm. Design ja Health Factorysta, IDBM-ohjelmasta, monialaisista tutkimusalustoista ja EIT ICT Labsista. Erika Noponen esitteli Startup Saunan opiskelijatoimintaa.

Aallon kokonaisvaltainen lähestymistapa yrittäjyyden ja innovatiivisuuden edistämisessä teki vaikutuksen osallistujiin. Opiskelijoiden toiminnan mittakaavaa ja tuloksia hämmästeltiin.

-  Meillä on ollut erittäin intensiivinen ja vilkas tapahtuma. Esiin on tuotu onnistumisia ja haasteita eri puolilta maailmaa. On ollut hienoa nähdä, kuinka kiinnostuneita ja myös vaikuttuneita osallistujat ovat olleet Aalto-yliopiston toimintamallista. Keskusteluissa asiantuntijat korostivat monialaisen innovaatiotoiminnan ja yrittäjyyden välistä yhteyttä. Selvästikin monialainen tutkimus ja opetus luo pohjan yrittäjämäiselle aloitteellisuudelle ja sitä kautta myös elinkeinoelämän uudistumiselle kertoo konferenssia isännöinyt avustava vararehtori Seppo Laukkanen.

* * * *

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on kehittyneiden markkinatalousmaiden yhteistyöjärjestö, jonka päämaja on Pariisissa. OECD edistää taloudellista hyvinvointia kehittämällä ja harmonisoimalla jäsenmaiden politiikkaa eri talous- ja yhteiskuntaelämän sektoreilla. What works -konferenssisarjaa järjestää OECD:n korkeakoulutuksen ohjelma (OECD Higher Education Programme).

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa