New Yorkin alumnitapaamisessa luotiin yhteyksiä

Aallon eri aloilta valmistuneet kokoontuivat kuulemaan professori Matti Keloharjua ja verkostoitumaan.
Aalto-yliopiston ensimmäinen USA:n itärannikolla järjestetty alumnitapaaminen kokosi yhteen yli 20 alumnia.

Aalto-yliopiston ensimmäinen USA:n itärannikolla järjestetty alumnitapaaminen kokosi yli 20 alumnia New Yorkin ja Philadelphian alueilta Goldman Sachs -liikepankin torniin helmikuun alussa.

Suurin osa tilaisuuteen osallistuneista olivat Kauppakorkeakoulun kasvatteja, mutta joukossa oli myös tekniikan, taiteen ja muotoilun aloilta valmistuneita. Kauppakorkeakoulun alumni, Goldman Sachsilla analyytikkona työskentelevä Tomi Fyrqvist tarjosi alumneille kohtaamispaikan 12. kerroksesta, josta oli upeat näkymät Freedom Towerin suuntaan Manhattanille.

Tilaisuuden keynote-puheen piti Harvardissa vierailevana professorina toimiva Matti Keloharju, joka on paitsi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Eero Kasanen -professori, myös Aalto-professori ja Suomen Akatemian professori. Hänen esityksenä Recent research on corporate Executives sai aikaan vilkkaan keskustelun.

Professori Matti Keloharju ja dekaani Ingmar Björkman.

Kauppakorkeakoulun dekaani, professori Ingmar Björkman päätti tilaisuuden virallisen osuuden kertomalla Aalto-yliopiston ja kauppakorkeakoulun kehitystyöstä ja tuloksista, jonka jälkeen alumneilla oli mahdollisuus verkostoitumiseen.

New Yorkissa järjestetty alumnitilaisuus seurasi Stanfordin yliopiston kampuksella, Lontoossa ja Moskovassa pidettyjä dekaani Björkmanin järjestämiä alumnitapaamisia.

Tilaisuuksien tarkoituksena on luoda foorumi alumniemme paikalliselle yhteistyölle sekä rakentaa yliopistoa taloudellisesti tukeva verkosto. Kuten professori Keloharju kommentoi Harvardiin viitaten: ‒ Yksikään valmistunut ei jätä kampusta ennen kuin on tehnyt pienen lahjoituksen. Tämä on symbolinen ele, mutta siinä on alku suurempien lahjoitusten virralle. Siihen pohjaa yhden maailman johtavan tutkimus- ja opetuslaitoksen rahoitus.

‒ Nyt kun julkinen rahoitus yliopistoille on Suomessa vakavasti vähenemässä, Aalto-yliopisto tarvitsee samanlaisen verkoston yrityksiä, säätiöitä ja yksityishenkilöitä tukemaan ja varmistamaan tulevaisuuden muutostentekijöiden kouluttamisen, muistutti dekaani Björkman.

Dekaani Ingmar Björkman avasi esityksessään alumneille yliopiston fokusalueita.

Aalto-yliopiston alumniverkostoon kuuluu jo yli 40 000 alumnia 80 maasta. Liittyminen käy helposti osoitteessa https://alumnicircle.aalto.fi/

Lisätietoja:
Alumnisuhdevastaava Henna Immonen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.