Mitä kaikkea oikeudenmukaisuus tarkoittaa?

Luennot herättävät keskustelua oikeudenmukaisuuden asemasta ihmisten arkiajattelussa ja poliittisessa päätöksenteossa.
Ahola-Launonen ja Häyry edistämässä oikeudenmukaisuuden ymmärrystä kansainvälisessä tieteellisessä kokouksessa Ghentissä Belgiassa.

Suomen akateemiset huiput valottavat syksyllä 2015 tieteenalojensa käsityksiä oikeudenmukaisuudesta Kauppakorkeakoulun järjestämässä yleisöluentosarjassa.

– Kaikki ovat oikeudenmukaisuuden kannalla, mutta jokainen tarkoittaa oikeudenmukaisuudella eri asiaa. Joku haluaa sen palvelevan talouskasvua, toinen puhuu köyhien ja syrjäytyneiden auttamisesta, Kauppakorkeakoulun professori Matti Häyry kuvaa.

Luentosarja on osa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Oikeudenmukaisuus ja sen vaihtoehdot globalisoituvassa maailmassa -hanketta.

– Yritämme hankkeessamme saada asiantuntijat ja päättäjät ymmärtämään, kuinka eri tavoin ihmiset näkevät oikeudenmukaisuuden, erityisesti kun puhutaan koko maailman asioista globalisaation yhteydessä. Tämä ymmärrys johtaa sitten toivottavasti parempaan tutkimukseen aiheesta ja parempaan poliittiseen päätöksentekoon, hankkeen johtaja, professori Häyry kuvaa.

Tervetuloa korkeatasoisille, maksuttomille yleisöluennoille

Aika: syksy 2015, parittomien viikkojen keskiviikkoiltoina klo 17–19

Paikka: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu (Päärakennus, Runeberginkatu 14–16, paitsi 21.10. Chydenia-rakennus, Runeberginkatu 22–24).

• 9.9. Oikeudenmukaisuus kristillisyydessä ja islamissa, dosentti Maijastina Kahlos ja professori Jaakko Hämeen-Anttila
  • 23.9. Oikeudenmukaisuus antiikin ajattelussa, professori Anneli Aejmelaeus ja professori Simo Knuuttila
  • 7.10. Oikeudenmukaisuus lainopillisena käsitteenä, professori Pia Letto-Vanamo ja professori Juha Karhu
  • 21.10. Oikeudenmukaisuus filosofisena käsitteenä, professori Kaisa Herne ja professori Matti Häyry
  • 4.11. Yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, professori Juho Saari ja professori Simo Vehmas
  • 18.11. Hallinnon ja johtamisen oikeudenmukaisuus, professori Kevät Nousiainen ja tutkimusprofessori Marianna Virtanen
  • 2.12. Talous ja globaali oikeudenmukaisuus, professori Pertti Haaparanta ja professori Minna Halme
  • 16.12. Tämä ei ole oikeudenmukaisuus, paneelikeskustelu

Professori Matti Häyryn johtama Oikeudenmukaisuus ja sen vaihtoehdot globalisoituvassa maailmassa -hanke on yksi kolmesta vuoden 2014 Argumenta-haussa rahoitusta saaneesta hankkeesta. Argumenta on Suomen Kulttuurirahaston rahoitusmalli, joka ei ole tarkoitettu varsinaiseen tutkimustyöhön, vaan luomaan tutkijoiden ja tieteiden välistä keskustelua merkittävistä ajankohtaisista aiheista.

Lisätietoja:
Professori Matti Häyry
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Koordinaattori Johanna Ahola-Launonen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
p. 040 557 8382

Johtamisen laitoksen verkkosivut

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu: