Markku Markkula Euroopan alueiden komitean puheenjohtajaksi

Suomalaisella innovaatiotietämyksellä ja startup-osaamisella on kysyntää Euroopan talouskasvun vahvistajina.

Aalto-yliopiston johdon neuvonantaja Markku Markkula on valittu Euroopan alueiden komitean (AK) puheenjohtajaksi seuraavan kahden ja puolen vuoden ajaksi. Markkula on ensimmäinen pohjoismainen puheenjohtaja, joka nousee AK:n johtoon.

Euroopan alueiden komitea koostuu 28 jäsenvaltion alue- ja paikallishallinnon 350 edustajasta, jotka ovat kukin edustamansa alueen asiantuntijoita.

Yhdeksi motivoivimmaksi tavoitteekseen uudessa tehtävässään Markkula linjasi suomalaisen innovaatiotietämyksen vahvistamisen EU-päättäjien keskuudessa. Tällä hetkellä Eurooppa tarvitsee kipeästi konkreettisia keinoja, joilla luodaan kasvua ja työpaikkoja. Markkula korosti, että ratkaisevia 315 miljardin investointipaketin osalta ovat kaupunkien, kuntien ja alueiden toimet.

– Alueiden komiteassa voimme vaikuttaa siihen, mitä investoinneilla tavoitellaan, sillä rahat investoidaan juuri alueille ja kaupunkeihin. On myös luotava aiempaa paremmat edellytykset dynaamiselle yritystoiminnalle ja yrittäjyydelle. Suomen startup-toiminta on todella hyvä esimerkki siitä, mikä on mahdollista. Tämänkin toiminnan volyymi olisi pikaisesti moninkertaistettava, Markkula huomautti valintansa jälkeen puheenvuorossaan AK:n täysistunnossa.

Komitean merkitys on kiistaton: Euroopan parlamentin, neuvoston ja komission on kuultava alueiden komiteaa ennen paikallis- ja aluehallinnon toimialaan vaikuttavan lainsäädännön ja muiden päätösten tekemistä. Suomen valtuuskuntaan kuuluu yhdeksän jäsentä ja yhdeksän varajäsentä. Markkula on ollut AK:n jäsenenä vuodesta 2010.

Työssään Aalto-yliopiston EU:n tutkimus-, innovaatio- ja koulutuspolitiikkaan erikoistuneena neuvonantajana Markkula on pitkäjänteisesti edistänyt vuoropuhelua tiedeyhteisöjen ja EU-päättäjien välillä ja laatinut unionin toimielimille tutkimus- ja kehityspolitiikkaan ja innovatiivisuuteen liittyviä lausuntoja.

Markkula toivoo myös kuntien, yritysten ja yliopistojen välisen vuorovaikutuksen vahvistumista.

‒ Olen vakuuttunut siitä, että opiskelijoiden, innovaattoreiden ja teollisuuden edustajien välinen yhteistyö pystyy onnistuessaan luomaan kiinnostavia uusia ratkaisuja esimerkiksi digitalisointiin ja älykkään kasvun mahdollistamiseen. Avainasemassa ovat kiinnostavat pilottiprojektit sekä rohkaisevat uudet konseptit, joita viedään hyvinä käytäntöinä eteenpäin EU:n eri alueille.

EU:n alueiden komiteassa on 353 jäsentä (sekä yhtä monta varajäsentä), jotka edustavat kaikkia 28 EU-maata. Alueiden komitea on neuvoa antava toimielin, jonka tehtävänä on tuoda kuntien ja alueiden näkemykset esiin EU:n lainsäädännön valmistelussa. Komitea antaa lausuntoja komissiolle, neuvostolle ja parlamentille useista EU-lainsäädännön asioista. Komiteassa on yhdeksän suomalaisjäsentä, joista yksi edustaa Ahvenanmaata.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.