Mariana Amatullo nimitettiin Aalto-yliopiston hallitukseen

Mikko Kosonen ja Ilkka Kivimäki jatkavat hallituksessa uudelle kolmivuotiskaudelle.

Aalto-yliopiston akateemisten asiain komitea valitsi professori, PhD Mariana Amatullon yliopiston hallituksen uudeksi jäseneksi ja KTT Mikko Kososen ja DI Ilkka Kivimäen uudelle, kolmivuotiselle kaudelle 1.1.2022 alkaen. Uudella hallituksen jäsenellä on syvä muotoilun tuntemus ja kattavat kansainväliset yhteistyöverkostot.

Mariana Amatullo
Professori Mariana Amatullo. Kuva: Tony di Zinno.

Professori Mariana Amatullo toimii globaalin johtamiskoulutuksen ja verkkopohjaisten strategisten hankkeiden varaprovostina New Schoolissa New Yorkissa sekä strategisen muotoilun ja johtamisen professorina Parsons School of Designissa. Professori Amatullo on CUMULUS International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media -järjestön puheenjohtaja.

Professori Amatullon työ yhdistää käytäntöä, tutkimusta ja strategista yliopistojohtamista. Hänen päätutkimusalueensa on sosiaalisten innovaatioiden muotoilu, muotoilu ja organisaatiokulttuuri, muotoilujohtaminen sekä muotoilu ja kansainvälinen kehitys. Amatullolla on uraauurtavaa kokemusta luovien alojen integroinnista kansainvälisiin kehitysohjelmiin ja johtamiskoulutukseen. Hänellä on kattavat yhteistyöverkostot ja laaja kokemus kumppanuuksien rakentamisesta yksityisen ja julkisen sektorin ja korkeakoulujen välille maailmanlaajuisesti ja Yhdysvalloissa.

Akateemisten asiain komitea valitsi hallituksen erovuoroiset jäsenet Mikko Kososen ja Ilkka Kivimäen yliopiston hallituksen jäseniksi uudelle, 1.1.2022 alkavalle kaudelle. Mikko Kosonen on toiminut hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2019 alkaen.

”Mikko Kosonen ja Ilkka Kivimäki ovat tehneet erittäin hyvää työtä hallituksessa ja on ilo todeta, että he haluavat jatkaa. Mariana Amatullo, jolla on vahva kokemus ja laajat verkostot, tuo hallitukseen uudenlaista osaamista ja näkemystä”, toteaa hallituksen nimityskomitean puheenjohtaja, professori Yrjö Neuvo.

Hallituksesta jää pois Liqiu Meng, joka on toiminut Aalto-yliopiston hallituksen jäsenenä kolme kautta vuoden 2013 alusta alkaen. Säätiön sääntöjen mukaan erovuoroista Liqiu Mengiä ei voida nimittää uudelle kaudelle.

”Liqiu Mengin vaikutus Aalto-yliopiston kansainväliseen kehitykseen on vuosien varrella ollut korvaamaton. Koko Aalto-yhteisö arvostaa suuresti hänen laajaa kokemustaan Euroopan ja Aasian huippuyliopistoista ja halukkuuttaan jakaa näkemyksensä kaikkien kanssa”, toteaa hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen.

Aalto-yliopiston hallituksen muodostavat 1.1.2022 lukien Mariana Amatullo, Sari BaldaufIlkka KivimäkiMikko KosonenKarel LuybenAndreas Mortensen ja Susanna Pettersson.

Lisätiedot:
Kristiina Mäkelä, provosti, akateemisten asiain komitean puheenjohtaja
puh. 040 559 3454, [email protected]

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.