Kuten arvoissamme ja eettisissä periaatteissamme todetaan, Aalto-yliopiston kulttuuri on monimuotoinen ja ketään syrjimätön; haluamme yhteisömme jokaisen jäsenen tuntevan olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi. Tavoitteemme on tarjota kaikille yhdenvertainen, tasa-arvoinen ja saavutettava toimintaympäristö, jossa erilaisista taustoista saapuvia opiskelijoita kohdellaan tasapuolisesti ja joka mahdollistaa yhdenvertaisen opiskelemisen ja työnteon ammatillisten, koulutukseen liittyvien ja muiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
”Opiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunteella on selvä yhteys heidän oppimiskykyynsä ja ‑motivaatioonsa, samoin kuin akateemiseen itseluottamukseen, opintoihin sitoutumiseen ja opintomenestykseen. Vastaavasti ulkopuolisuuden tunne tai syrjäytyminen haittaa oppimista. Inklusiivisten opetus- ja oppimistapojen kehittäminen on yksi yhdenvertaisuus-, monimuotoisuus ja inklusiivisuussuunnitelmamme avainasioista”, sanoo provosti Kristiina Mäkelä.
Inklusiivisen toimintakulttuurin edistämiseksi kurssipalautekyselyyn lisätään tämän lukuvuoden alusta tällainen kysymys inkluusiivista käytänteistä: ”Mitkä asiat kurssilla edistivät opetuksen saavutettavuutta, osallistavuutta ja vähensivät syrjintää (esimerkiksi valituissa opetus- ja arviointimetodeissa, opetusmateriaaleissa tai kurssin oppimisympäristöissä)?”
Pilotointi ja kysymyksen muotoilu
Kurssipalautekyselyyn lisätty kysymys on yhteisen kehitystyön tulos. Aloite lisäämiseen tuli Kauppakorkeakoululta, minkä jälkeen kahden opetusperiodin aikana pilotoitiin yhtä kvantitatiivista ja yhtä kvalitatiivista kysymystä. Näistä kerätty data käytiin läpi ja kysymyksiä muokattiin. Valinnasta kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen kysymyksen välillä keskusteltiin oppimisen ohjausryhmässä (LeSG). Kvalitatiivisen kysymyksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä inkluusiosta ja tukea inklusiivisen toimintakulttuurin kehittymistä. Kysymys auttaa opiskelijoita pohtimaan inkluusiota ja sanoittamaan siihen liittyvää ajatteluaan. Opettajille kvalitatiivinen data antaa positiivisen palautteen muodossa näkemystä ja ymmärrystä siihen, minkälaisia tekoja opiskelijat pitävät inklusiiviisina. Myös kvantitatiivinen kysymys lisätään saataville kysymyspatteristoon. Opettajat, jotka kaipaavat kvantitatiivista dataa inkluusiivisten käytäntöjen parantamiseen opetuksessaan voivat lisätä sen palautekyselyynsä. Lopullisesta muotoilusta keskusteltiin ja se päätetiin oppimisen ohjausryhmässä kesäkuussa. Uusi kysymys lisätään kaikkiin kyselyihin tämän lukuvuoden alusta alkaen.
Kurssipalautteen kehittäminen edelleen
Edellinen Aalto-tason kysymys lisättiin vuonna 2017, jolloin kysymys koski työmäärää. Nykyisellään kyselyssä on 5 Aalto-tason kysymystä, joiden lisäksi koulut saavat lisätä omia ja opettajat omia, kurssikohtaisia kysymyksiään. Kurssipalautetta aiotaan seuraavana lukuvuonna kehittää muun muassa luomalla prosessi Aalto- ja koulutason kysymysten lisäämiselle. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki tarvittavat osapuolet ovat mukana kysymysten lisäysprosessissa, ja että kyselyä tarkastellaan lisäysten jälkeen kokonaisuutena.