Alumni Anna Pakkala: Toivoisin, että yhä useampi nuori harkitsisi vakavasti yrittäjyyttä urapolkuna

Anna Pakkala vastasi vuonna 2018 Slushin vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Nykyisin Pakkala työskentelee Compensatella Brand Managerina (2020).
School of Business alumna Anna Pakkala

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Olen Anna Pakkala ja valmistuin Kauppiksesta keväällä 2018 Creative Sustainability -maisteriohjelmasta. Opiskelin Aallossa vain maisterin tutkinnon, sillä suoritin kandin jo aiemmin ulkomailla. Kanditutkinnossani pääaineenani oli markkinointi, ja olin 5 vuotta työelämässä kandin jälkeen ennen paluuta maisterinopintoihin.

Mikä on mielestäsi ollut erityisen tärkeää opinnoissa tai mistä on ollut eniten hyötyä työllistymisen näkökulmasta?

Poikkitieteelliset työryhmät ovat olleet valtavan tärkeä pohja niille kanssakäymisille, jotka ovat jokapäiväistä työssäni. Aalto-laajuisilla kursseilla ja ryhmissä oppii paremmin hahmottamaan erilaisten ihmisten näkökulmia etenkin eri opiskelutaustojen kannalta – tämä osaltaan peilaa työelämän eri sektoreiden, sidosryhmien ja yrityksen eri osastojen ihmisten näkökulmia.

Toimit Slushissa Head of Sustainability -tehtävässä. Miten päädyit mukaan Slushiin ja miksi lähdit siihen? Miten Slush on mielestäsi relevantti opiskelijoiden näkökulmasta?

Lähdin Slushiin vuonna 2016 vapaaehtoiseksi Sustainability-tiimiin. Olin juuri muuttanut takaisin Suomeen ja ensimmäistä kertaa Helsinkiin, ja olin jo 10 vuoden ajan ollut erilaisissa tapahtumissa vapaaehtoisena. Näin vapaaehtoisuuden hyvänä tapana oppia lisää Slushista organisaationa sekä ihan vain tavata ihmisiä ja saada lisää suomalaista työkokemusta.

Myös yrittäjyys on aina kiinnostanut, ja tulin opiskelemaan Aaltoon hyvin määrätietoisena siitä, että tämä tie johtaa minut jollain tapaa oman yrityksen perustamiseen. Vuonna 2017 olin taas vapaaehtoisena Slushin Global Impact Accelerator -ohjelmassa, ja tänä vuonna olenkin mukana Slushissa koko vuoden.

Tässä kaikessa kiteytyy se, miksi Slush on minusta relevantti opiskelijoille. Vapaaehtoisenakin sieltä voi saada runsaasti työkokemusta, kun näkee, miten näin iso organisaatio pyörii. Toivoisin myös, että yhä useampi nuori harkitsisi vakavasti yrittäjyyttä urapolkuna, sillä nyt jos koskaan tarvitaan maailmassa sellaisia ihmisiä, jotka uskaltavat ratkaista kiperiä ongelmia uusilla tavoilla.

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Olisin enemmän mukana sellaisissa tapahtumissa, joissa pääsee esimerkiksi juttelemaan yritysten edustajien kanssa tai käymään yritysvierailuilla. Se on todella ainutlaatuinen aika, kun voit opiskelijana ottaa yhteyttä melkein keneen vain ja pyytää heiltä neuvoja tai kuulla tarinoita heidän työstään. Työelämässä tämä on toki edelleen mahdollista, mutta opiskelijana näitä tilaisuuksia on todella paljon tarjolla.

En kuitenkaan ottaisi liikaa paineita siitä, että kaikessa pitää olla mukana. Toki pitää ja kannattaa luoda verkostoa ja tutustua erilaisiin ihmisiin ja järjestöihin. Mutta joskus on ihan OK sanoa ei ja vain pitää rauhallinen koti-ilta ja lukea vaikka kirjaa.

Lisätiedot:

Tällä hetkellä (2020) Pakkala työskentelee Brand Managerina Compensatella.

Tutustu tarkemmin Anna Pakkalan urapolkuun LinkedInissä.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.