Alumni Anna Pakkala: Toivoisin, että yhä useampi nuori harkitsisi vakavasti yrittäjyyttä urapolkuna

Anna Pakkala vastasi vuonna 2018 Slushin vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Nykyisin Pakkala työskentelee Compensatella Brand Managerina (2020).
School of Business alumna Anna Pakkala

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Olen Anna Pakkala ja valmistuin Kauppiksesta keväällä 2018 Creative Sustainability -maisteriohjelmasta. Opiskelin Aallossa vain maisterin tutkinnon, sillä suoritin kandin jo aiemmin ulkomailla. Kanditutkinnossani pääaineenani oli markkinointi, ja olin 5 vuotta työelämässä kandin jälkeen ennen paluuta maisterinopintoihin.

Mikä on mielestäsi ollut erityisen tärkeää opinnoissa tai mistä on ollut eniten hyötyä työllistymisen näkökulmasta?

Poikkitieteelliset työryhmät ovat olleet valtavan tärkeä pohja niille kanssakäymisille, jotka ovat jokapäiväistä työssäni. Aalto-laajuisilla kursseilla ja ryhmissä oppii paremmin hahmottamaan erilaisten ihmisten näkökulmia etenkin eri opiskelutaustojen kannalta – tämä osaltaan peilaa työelämän eri sektoreiden, sidosryhmien ja yrityksen eri osastojen ihmisten näkökulmia.

Toimit Slushissa Head of Sustainability -tehtävässä. Miten päädyit mukaan Slushiin ja miksi lähdit siihen? Miten Slush on mielestäsi relevantti opiskelijoiden näkökulmasta?

Lähdin Slushiin vuonna 2016 vapaaehtoiseksi Sustainability-tiimiin. Olin juuri muuttanut takaisin Suomeen ja ensimmäistä kertaa Helsinkiin, ja olin jo 10 vuoden ajan ollut erilaisissa tapahtumissa vapaaehtoisena. Näin vapaaehtoisuuden hyvänä tapana oppia lisää Slushista organisaationa sekä ihan vain tavata ihmisiä ja saada lisää suomalaista työkokemusta.

Myös yrittäjyys on aina kiinnostanut, ja tulin opiskelemaan Aaltoon hyvin määrätietoisena siitä, että tämä tie johtaa minut jollain tapaa oman yrityksen perustamiseen. Vuonna 2017 olin taas vapaaehtoisena Slushin Global Impact Accelerator -ohjelmassa, ja tänä vuonna olenkin mukana Slushissa koko vuoden.

Tässä kaikessa kiteytyy se, miksi Slush on minusta relevantti opiskelijoille. Vapaaehtoisenakin sieltä voi saada runsaasti työkokemusta, kun näkee, miten näin iso organisaatio pyörii. Toivoisin myös, että yhä useampi nuori harkitsisi vakavasti yrittäjyyttä urapolkuna, sillä nyt jos koskaan tarvitaan maailmassa sellaisia ihmisiä, jotka uskaltavat ratkaista kiperiä ongelmia uusilla tavoilla.

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Olisin enemmän mukana sellaisissa tapahtumissa, joissa pääsee esimerkiksi juttelemaan yritysten edustajien kanssa tai käymään yritysvierailuilla. Se on todella ainutlaatuinen aika, kun voit opiskelijana ottaa yhteyttä melkein keneen vain ja pyytää heiltä neuvoja tai kuulla tarinoita heidän työstään. Työelämässä tämä on toki edelleen mahdollista, mutta opiskelijana näitä tilaisuuksia on todella paljon tarjolla.

En kuitenkaan ottaisi liikaa paineita siitä, että kaikessa pitää olla mukana. Toki pitää ja kannattaa luoda verkostoa ja tutustua erilaisiin ihmisiin ja järjestöihin. Mutta joskus on ihan OK sanoa ei ja vain pitää rauhallinen koti-ilta ja lukea vaikka kirjaa.

Lisätiedot:

Tällä hetkellä (2020) Pakkala työskentelee Brand Managerina Compensatella.

Tutustu tarkemmin Anna Pakkalan urapolkuun LinkedInissä.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.