Kahvit näppikselle -podcastin toisella kaudella vieraana huippunimiä – ensimmäisessä jaksossa mukana neurotieteilijä Hanna Renvall

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen Kahvit näppikselle -podcastissa pohditaan, mitä teknologia voi opettaa meille maailmasta, ihmissuhteista ja itsestämme.
Kahvit näppikselle -podcastin bannerimuotoinen logo

Voiko aivokuvantamisella päästä perille rakkaudesta? Kuinka tekoäly parantaa potilaiden hoitoa? Mitkä ovat digitaalisen aikakauden eettiset ongelmat? Näihin ja muihin kysymyksiin pureutuu Kahvit näppikselle -podcast.

Podcastin toisella kaudella jatketaan maailman ihmettelyä teknologian kautta. Keskustelijat ovat kovan luokan tutkijoita Aalto-yliopistosta, Helsingin yliopistosta ja Suomen Tekoälykeskuksesta.

Yksi vieraista on Aalto-yliopiston matematiikan ja systeemianalyysin laitoksen professori Pauliina Ilmonen, joka tunnetaan muun muassa koronamallinnustutkimuksestaan. Ilmonen rakastaa matematiikkaa, ja hänen jaksossaan rikotaan matematiikkaan liittyviä ennakkoluuloja.

Mukana kaudella on myös koneoppimisen apulaisprofessori Arno Solin, jonka kanssa sukelletaan tekoälyn ja lääketieteen maailmaan. Pelillisyydestä tulee keskustelemaan apulaisprofessori Elisa Mekler, jonka HS Visio listasi alle 35-vuotiaiden tulevaisuuden lupausten joukkoon maaliskuussa. Psykologitaustainen Mekler opettaa uudessa Aallon teknillisen psykologian oppiaineessa.

Podcastin juontajana jatkaa tietotekniikan laitoksen työelämäprofessori Risto Sarvas. Hän iloitsee muutoksesta, jonka uusi kausi tuo mukanaan:

”Ensimmäinen kausi keskittyi tietotekniikkaan. Nyt mennään vielä laajemmalle ja ollaan enemmänkin tiedepodcast, mikä on hieno juttu. Tällä kaudella ollaan tosi yhteiskunnallisten aiheiden äärellä ja lähestytään maailman menoa mielenkiintoisten ihmisten kautta. Annetaan tutkijan persoonan tulla sieltä läpi.”

Kahdeksan jaksoa käsittävä kausi alkaa 17.9. neurotieteilijä Hanna Renvallin vierailulla. Renvall on tällä hetkellä mukana AI-Mind projektissa, jossa tutkitaan, miten tekoäly voi auttaa varhaisen dementian tunnistamisessa.

Kaudella on mukana myös apulaisprofessori Laura Ruotsalainen, tietotekniikan professori Janne Lindqvist, yliopistotutkija Kari Hiekkanen ja kognitiotieteen yliopistolehtori Anna-Mari Rusanen

Kuuntele Kahvit näppikselle -podcastin ensimmäinen kausi!

Kahvit näppikselle computer science podcast cover illustration

Podcast: Kahvit näppikselle

Podcast teknologiasta, ihmissuhteista ja elämästä. Jaksot vuosilta 2020-2021.

Podcastit

Uutisia toisen kauden vieraista

Arno_Solin_School_of_Science_2019_photo_Matti_Ahlgren_Aalto_University-4.jpg

Koneoppimisen apulaisprofessori Arno Solin valittiin Nuorten Tiedeakatemian jäseneksi

Tietotekniikan laitoksen apulaisprofessori Arno Solin kutsuttiin Nuorten Tiedeakatemian jäseneksi kaudelle 2021-2025.

Hanna Renvall. Photo: Jaakko Kahilaniemi.

Hanna Renvall: Sairaalan päivystyksessä selviää, mikä potilastyössä on tärkeää ja millaisiin kysymyksiin tutkimuksen pitäisi vastata

Aallon ja HUSin yhteisprofessori sekä BioMag-laboratorion johtaja Hanna Renvall on myös Philomela-kuoron varajohtaja.

Kun tietotekniikan laitoksen uusi apulaisprofessori Elisa Mekler teki väitöskirjaansa, pelillistämisen tutkiminen psykologisesta, teoreettisesta näkökulmasta motivaatioteorioita hyödyntäen oli uutta. "Sitä ei yksinkertaisesti tehty aikaisemmin", Mekler sanoo.

Apulaisprofessori Elisa Mekler: Pelaaminen voi auttaa selviämään vaikeista elämäntilanteista ja lisätä hyvinvointia

Apulaisprofessori Elisa Mekler on havainnut, että videopelien pelaaminen voi auttaa ihmisiä selviämään vaikeista elämäntilanteista. Se tarjoaa uuden haasteen pelikehittäjille.

Janne Lindqvist seisoo mustassa puvussa taustallaan Aallon A-kirjainvalotaulu ja valotaideteos seinällä

Janne Lindqvistille ensimmäisenä Suomessa Mozillan säätiön rahoitus, jolla pyritään "tekemään internetistä parempi paikka"

Mozillan säätiön rahoitukset ovat erittäin kilpailtuja, sillä ne ovat rajoittamattomia lahjoituksia.

Pauliina Ilmonen rakentaa tornia lego-palikoista kuvattuna työhuoneessaan. Kuva: Heidi-Hanna Karhu.

Arjen valintoja: Pauliina Ilmonen, siedätkö epävarmuutta?

Matemaattisen tilastotieteen apulaisprofessori ei kaihda riskejä, vaikka taivaalta sataisi nautoja.

Tietotekniikan laitos

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: