Koneoppimisen apulaisprofessori Arno Solin valittiin Nuorten Tiedeakatemian jäseneksi

Tietotekniikan laitoksen apulaisprofessori Arno Solin kutsuttiin Nuorten Tiedeakatemian jäseneksi kaudelle 2021-2025.
Arno_Solin_School_of_Science_2019_photo_Matti_Ahlgren_Aalto_University-4.jpg

Kun Arno Solin sai kesäkuussa sähköpostiinsa kutsun Nuorten Tiedeakatemian jäseneksi, hän ei aikaillut vastata myöntävästi. ”Se on iso kunnia. Ei ollut vaihtoehtoa, että olisin kieltäytynyt.”

Suomalainen Tiedeakatemia perusti Nuorten Tiedeakatemian vuonna 2017 Emil Aaltosen säätiön rahoituksella. Monitieteinen akatemia pyrkii vahvistamaan tieteen asemaa yhteiskunnassa. Jäseneksi valitaan tieteellisen uransa alussa olevia lupauksia eri yliopistoista ja aloilta. Kausi kestää neljä vuotta ja jäsenet valitaan kutsumenettelyllä.

Nuorten tiedeakatemian arvoista Soliniin vetoavat erityisesti monitieteellisyys ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Koneoppimista tutkiva Solin on osallistunut aktiivisesti tekoälyn julkiseen keskusteluun.

Solinista monitieteellisyys on tärkeää, koska tiedeyhteisössä syntyy helposti oman tutkimusalan kuplia. Solin on huomannut ilmiön jopa oman laitoksensa sisällä, vaikka kaikki tutkivat tietotekniikkaa.

”Me tiedeihmiset tykkäämme usein hengailla niiden kanssa, jotka tekevät samanlaista tutkimusta.”

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on yksi yliopiston perustehtävistä. Solinista tapoja on monia: voi keskustella Twitterissä tai kirjoittaa vieraskynän lehteen. Monitieteellisyys on hänestä erityisen isossa osassa, kun ratkotaan yhteiskunnallisia ongelmia.

”Kun otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin, onhan siinä enemmän muskeleita, kun on asiantuntemusta monelta eri alalta”, hän sanoo.

Apulaisprofessoria kiinnostaa myös Nuorten Tiedeakatemian Tutkija tavattavissa -ohjelma, joka välittää eri alojen tutkijoita puhumaan kouluihin.

Syyskuussa on luvassa toinenkin uusi pesti, kun Solin aloittaa Suomen Akatemian akatemiatutkijana tutkimaan, miten koneoppimismalleista saataisiin luotettavampia ja nopeampia.

Arno Solin

Assistant Professor

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!