Jussi Nikander on valittu Suomen geoinformatiikan yliopistoverkoston, FIUGINETin puheenjohtajaksi

FIUGINET toimii suomalaisen yliopistollisen tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen yhteistyöfoorumina geoinformatiikan alalla.
Jussi Nikander

”Tavoitteeni on vahvistaa verkoston roolia erityisesti geoinformatiikan opetuksessa”, kertoo tuore puheenjohtaja, yliopistonlehtori Jussi Nikander, joka nimitettiin tehtävään tiistaina 4.5. Geoinformatiikan tutkimuspäivillä.

”Geoinformatiikan opetusyksiköt ovat yleensä pieniä, jonka vuoksi yliopistojen perusopetuksessa tehdään paljon päällekkäistä työtä. Toisaalta erikoiskursseihin vaadittavia resursseja ja osaamista on vähän. Toivon, että voimme yhteistyön avulla luoda lisää oppimisresursseja, joita voitaisiin hyödyntää sekä suomalaisissa että kansainvälisissä yliopistoissa. Samalla voisimme tarjota parempaa geoinformatiikan perusopetusta ja enemmän erikoiskursseja”, Nikander kaavailee.

TkT Jussi Nikander on pitkän linjan geoinformaatikko. Hän valmistui diplomi-insinööriksi Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan koulutusohjelmasta vuonna 2005, mutta väitöskirjan aiheeksi valikoitui spatiaalialgoritmien havainnollistaminen. Samalla Nikander siirtyi tietotekniikan laitokselta geoinformatiikan tutkimusryhmään maankäyttötieteiden laitoksella.

Väitöstutkimuksen jälkeen Nikander työskenteli viisi vuotta Luonnonvarakeskuksessa maatalousteknologian parissa, ennen kuin siirtyi geoinformatiikan lehtoriksi Aalto-yliopistoon.

Hän on työskennellyt alan opetustehtävissä jo kaksi vuosikymmentä. Ura alkoi jo vuonna 2001, kun Nikander toimi tuntiassistenttina TKK:lla. Sitä seurasivat pääassistentin tehtävät tietorakenteet ja algoritmit -kurssilla vuosina 2002–2004 ja lukuisat opetustehtävät väitöstyön aikana.

”Ensimmäisen oman kurssin sain maankäyttötieteiden laitoksella vuonna 2010, kun luennoin spatiaalialgoritmien kurssin. Nykyään opetan lähemmäs puolta tusinaa kurssia Insinööritieteiden korkeakoulussa. Lisäksi olen Energia- ja ympäristötekniikan kandidaattiseminaarissa geoinformatiikan aiheiden vastuuopettajana”, Nikander kertoo.

FIUGINET-verkosto (Finnish University Network for Geoinformatics) koordinoi ja kehittää alan opetusta Suomessa. Aalto-yliopiston lisäksi siihen kuuluvat  Helsingin yliopisto, Turun yliopisto, Oulun yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lapin yliopisto ja Tieteen tietotekniikan keskus (CSC). fiuginet.fi/

Kaksi henkilöä kuvan äärellä

Rakennetun ympäristön laitos

Edistämme tutkimuksen ja opetuksen keinoin kestävää omaisuuden hallintaa, tehokasta vesi- ja jätehuoltoa, riittäviä vesivaroja, sujuvia ja turvallisia liikenneyhteyksiä sekä toimivia paikkatietoratkaisuja.

View from the plane used in remote sensing.

Geoinformatiikka

Aalto-yliopiston geoinformatiikan tutkimus on hyvin monitieteistä. Tutkimuksemme kattaa rakennetun ympäristön ja luonnonympäristöt. Luonnonvarojen epätasainen jakautuminen, turvallisuus- ja ilmastokysymykset, kaupungistuminen, kasvava energiantarve ja muut globaalit haasteet sisältävät huomattavan spatiaalisen näkökulman. Tehtävämme on vastata näihin maailmanlaajuisiin haasteisiin kehittämällä geoinformatiikan menetelmiä. Koulutamme myös uusia geoinformatiikan asiantuntijoita keräämään, järjestämään ja tarkastelemaan paikkatietoa eri sovelluksia varten.

Rakennetun ympäristön laitos

Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.