Ilmoittaudu kevään 2022 datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksiin!

Aalto-yliopiston Research Data Management Network järjestää sarjan datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksia keväällä 2022. Koulutukset ovat kaikille avoimia ja suunnattu yliopistojen henkilökunnalle ja opiskelijoille. Osallistuminen on maksutonta eikä vaadi aihepiirin aiempaa osaamista.
City silhouette illustration with data symbols.

Aikataulu ja ilmoittautuminen

Tiedätkö, miten henkilödataa käsitellään turvallisesti?
Osaatko kirjoittaa toimivan datanhallintasuunnitelman eli DMPn?
Missä ja miten voit säilyttää ja jakaa dataa?

Hyvä datanhallinta on tärkeä osa tutkijoiden ja opiskelijoiden arkea. Yhä useammat rahoittajat edellyttävät datanhallintasuunnitelmien laatimista, ja datanhallinnan sekä avoimen tieteen käytäntöjen osaaminen lisäävät tutkimuksen vaikuttavuutta. Hyvä datanhallinta pitää datan organisoituna ja tallessa. Datan turvallinen prosessointi on erityisen tärkeää henkilödatan tai muun luottamuksellisen datan parissa työskenteleville.

Aalto-yliopiston Research Data Management Network järjestää kaksi kertaa vuodessa sarjan webinaareja tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä. Osa aiempien webinaarisarjojen koulutuksista järjestetään uusintoina, mutta ohjelmassa on myös aivan uusia aiheita, kuten:

Lisäksi käsitellään avoimen tieteen ja tutkimusdatanhallinnan erityiskysymyksiä, kuten datanhallintaa visuaalisissa taiteissa, rajoitettujen datasettien käsittelyä ja avoimen julkaisemisen uusia tuulia.

Suosittelemme kaikkia osallistumaan Johdanto tutkimusdatan hallintaan -webinaariin, joka toimii pohjana muille koulutuksille. Kaikki koulutukset järjestetään englanniksi Zoomin kautta.

Tutustu koko ohjelmaan

Nähdään kevään webinaareissa!

Koulutuksiin ja datanhallintaan liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen: [email protected]

Lisätietoa ja muita datatuen resursseja löydät täältä:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other
URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.