IEEE:n kansainvälinen konferenssi tietokoneperusteisesta lääketieteestä alkamassa

Isot datajoukot voivat olla hyödyllisiä potilaille ennustavien teknologioiden ja mallintamisen kautta.
Queen’s University Belfast, cbms2016.org

The 29th IEEE International Symposium on Computer-Based Medical Systems (CBMS 2016) –konferenssi järjestetään Dublinissa 20.6.2016 ja Belfastissa 21.-23.6.2016. Konferenssin teema on laskennallinen lääketiede, ja se mahdollistaa ajatusten ja teknologioiden vaihdon akateemisten ja teollisuuden tutkijoiden välillä, houkutellen paikalle maailmanlaajuisen yleisön.

-         Konferenssi kokoaa yhteen 140 asiantuntijaa sekä tietotekniikan että lääketieteen alueilta ympäri maailmaa. Yhdessä Myra Spiliopouloun, saksalaisen professorin kanssa, olemme johtaneet yhteensä 150 artikkelin arvioimisprosessia. Pelillistäminen näyttää olevan lääketieteen trendi tällä hetkellä, kertoo ohjelmakomitean puheenjohtaja ja opettava tutkija Jaakko Hollmén.

Algoritmit sädehoidoissa

Isosta datasta voi olla hyötyä potilaille ennustavien teknologioiden ja mallintamisen kautta, kun potilaita voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaasti. Kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa tehdyssä tutkimuksessa keuhkokasvaimen liikettä ennustettiin tarkasti, jotta voidaan parantaa sädehoidon tarkkuutta.

-         Tutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa sädehoito tavalla, joka aiheuttaa potilaalle mahdollisimman vähän haittaa ja vie myös vähemmän aikaa, kertoo tutkijatohtori Indre Zliobaite Aalto-yliopistosta.

Algoritmia käytettiin tutkimuksessa sädetyslaitteen kalibroimiseen tietylle potilaalle. Algoritmi ottaa huomioon hengityksen nopeuden, puhumisen ja yskimisen, ja käyttää kalibroimiseen kahta erilaista mallia. Ajan epäsäännöllisyyteen liittyvistä haasteista riippumatta ratkaisu toimii hyvin, ja siitä voidaan hyvin muodostaa prototyyppi ja käyttää sen sovelluksia sädeterapiassa.

Konferenssin sivut

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: