Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä, sanoi professori Teemu Malmi

Taloudenpuolustuskurssin teemana oli yksilön ja Suomen talouden jälleenrakennus.
Professori Matti Pohjolan mukaan verotuksen painotus tulisi siirtää työn verotuksesta kulutuksen ja omaisuuden verottamiseen. Kuva: Jukka Mäkelä / WOLTTI GROUP

Kauppakorkeakoulun laskentatoimen professorin Teemu Malmin mukaan talous on hyvinvointiyhteiskunnan perusta ja kaikki päätökset ovat viime kädessä taloudellisia päätöksiä. Vientiyritysten menestys on ensiarvoisen tärkeää taloutemme hyvinvoinnille.

”Meidän tulee tehdä päätöksiä ja panna ne myös toimeen. Päätöksenteko on saatava nykyistä nopeammaksi ja toimeenpano-ongelmat, jotka johtuvat meistä itsestä, pitää saada ratkaistua. Hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä”, sanoi professori Malmi evästäessään kansanedustajia hoitamaan Suomen taloutta hyvin.

Taloustieteen professori Matti Pohjola esitteli kuulijoille suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan haasteita ja jälleenrakennuskeinoja. Haasteita on Pohjolan mukaan kolme eli markkinatalous, hyvinvointiyhteiskunta ja työmarkkinat.

”Talouskasvu on hidastunut, koska tuottavuuden kasvu on hiipunut. Tästä seuraa, että hyvinvoinnin kasvu hidastuu tulevaisuudessa, ellei tuottavuutta saada uuteen kasvuun. Hyvinvointivaltiolle tyypillinen väestön ikääntyminen kasvattaa eläkkeitä ja hoivamenoja, mistä seuraa veroasteen nouseminen. Koulutuksesta, tutkimuksesta ja kehityksestä leikkaamisesta taas seuraa, että talouskasvu hidastuu, kun kasvun tekijöistä säästetään. Työmarkkinoiden haasteena on alhainen työllisyysaste. Näin ollen verokertymä ei riitä hyvinvointivaltion rahoittamiseen”, Pohjola sanoi.

Professori Pohjolan mukaan tuottavuutta voi kasvattaa robotisaation ja digitalisaation avulla, mutta Suomi on niissä verrokkejaan, kuten Ruotsia ja Yhdysvaltoja, jäljessä.

”Korkea-asteen koulutus kuitenkin suojaa työpaikan katoamiselta ja edistää samalla uuden teknologian käyttöönottoa. Teknologian ja työn murroksessa myös työssä oppimisen merkitys korostuu. Koska uudet teknologiat eivät ole vielä vakiintuneet, koulutusta ei aina ole saatavilla.”

Talouden­puolustus­kurssi on kansanedustajien, yritysjohdon ja akateemisen maailman johtavien asiantuntijoiden huipputapaaminen. Keskiviikkona 12.9. Finlandia-talolla järjestetty kurssi oli jo neljäs laatuaan ja se toimi samalla lähtölaukauksena ensi kevään eduskuntavaaleihin. Aalto-yliopistosta tapahtumassa puhui myös emeritusprofessori Sixten Korkman ja kansanedustajien reformiesityksiä siitä, millaista myllerrystä koulutus kaipaa, olivat Aalto-yliopistosta kommentoimassa Aalto EE:n johtaja Riitta Lumme-Tuomala ja tutkijatohtori Hertta Vuorenmaa Kauppakorkeakoulusta.

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä liikkeenjohdon valmennus- ja kehittämispalveluja tarjoava Aalto University Executive Education (Aalto EE) ja Helsingin Sanomat. Yhteistyökumppaneina olivat Tekniikan Akateemiset, Työeläkeyhtiö Elo, Suomen Ekonomit sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Twitter: #tpk2018

Eri puolueiden kansanedustajat esittivät reformiehdotuksensa siihen, miten koulutusjärjestelmäämme pitäisi muovata. Vuorossa Vasemmistoliiton Anna Kontula (vas.). Kommentoimassa ja keskustelemassa Timo Ahopelto, perustaja ja osakas, Lifeline Ventures, tutkijatohtori Hertta Vuorenmaa ja johtaja Riitta Lumme-Tuomala. Oikeassa reunassa Helsingin Sanomien toimittaja Jaakko Lyytinen.

Lisää kuvia: https://taloudenpuolustuskurssi.fi/

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.