Uutiset

Enemmän medianäkyvyyttä saavat yritykset menestyvät todennäköisesti paremmin

Aalto-yliopiston ja Goethe-yliopiston uuden tutkimuksen mukaan mediassa paremmin näkyvät yritykset kasvattavat arvoaan ja osaketuottoaan.
Michael Ungeheuer, photo by Lasse Lecklin
Apulaisprofessori Michael Ungeheuer. Kuva: Lasse Lecklin.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Michael Ungeheuer ja Goethe-yliopiston professori Alexander Hillert analysoivat yritysten näkyvyyden ja osaketuottojen välistä suhdetta yhdysvaltalaisten yritysten uutisoinnista vuosina 1924–2019 saatujen kattavien tietojen pohjalta.

Tutkijat havaitsivat, että niiden yritysten hallintotavassa, jotka saivat enemmän medianäkyvuuttä, tapahtui ennakoitavissa olevia parannuksia. Näissä yrityksissä myös toimitusjohtaja vaihtui todennäköisemmin heikon tuloksen jälkeen ja niiden myynnin ja kannattavuuden kasvu oli parempi.

”Tutkimuksemme mukaan näkyvämpien yritysten tulevaisuuden tuotot ovat merkittävästi suuremmat. Tämä tarjoaa uutta tietoa yleiseen näkökulmaan, jonka mukaan medianäkyvyys vaikuttaa yrityksen pääomakustannuksiin alentamalla tunnettujen yritysten riskipreemiota”, Ungeheuer sanoo.

Mutta mistä tämä ilmiö johtuu? Tutkijoiden mukaan heidän tutkimuksensa tukee aiempia tutkimuksia, joiden mukaan tiedotusvälineissä saatu huomio voi lisätä myyntiä tuotteen markkinamainonnan tapaan.

Sen lisäksi heidän tutkimuksensa osoittaa, että tiedotusvälineillä voi olla seurantatehtävä ja ne voivat estää arvoa hävittävää johdon toimintaa.

”Jos näkyvyyden myönteisiä vaikutuksia kannattavuuteen ei hinnoitella asianmukaisesti, syntyy näkyvyyden ja tulevien osaketuottojen välille myönteinen suhde”, Ungeheuer sanoo.

Tämä tutkimus osoittaakin, että medialla ja yleisemmin ottaen yrityksen näkyvyydellä on myönteistä merkitystä.

Näin ollen johtajien olisi saatava tietoa näkyvyyden arvosta arvopaperimarkkinoilla ja pyrittävä parantamaan yrityksen näkyvyyttä mediassa.

 

Linkki tieteelliseen julkaisuun:'The Value of Visibility'

Lisätiedot

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumnin Mikko J. Salmisen hymy oli herkässä, kun Otakaaren katoilta Otaniemestä löytyi hänen aikanaan teekkareiden käytössä ollut Telesten lautasantenni. Kuva: Aalto-yliopisto / Ira Matilainen
Palkitut, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuoden alumni Mikko J. Salminen kannustaa monialaiseen opiskeluun

Mikko J. Salminen valittiin Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi 2021. Valinta julkistettiin Sähköinsinöörikillan satavuotisjuhlassa lauantaina 23. lokakuuta.
Janne Laine sits on a tall black chair, dressed in a tuxedo, wearing the Dean of School of Cheminal Engineering ceremonial link necklace, smiling. Background is white and slightly wavy.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vararehtori Janne Laineen muotokuva julkistettiin

Muotokuvan on kuvannut Aallon alumni Erica Nyholm.
Games Now!
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Games Now! – Avoin luentosarja pelialan kehityksestä

Games Now! on avoin luentosarja pelialan vallitsevista aiheista ja tulevista trendeistä.
Future Digital Mobility Management
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Liikutko autolla pk-seudulla? Tule testaamaan, miten autoilureiteistä saadaan sujuvampia ja turvallisempia.

Helsingissä toteutetaan syksyn aikana kansainvälinen Code the Streets -pilotti, jossa autoilijoille ehdotetaan vaihtoehtoisia ajoreittejä navigaattorilla. Haemme nyt navigointisovelluksen testaajia, joilla on käytössään Android-puhelin.