Uutiset

Enemmän medianäkyvyyttä saavat yritykset menestyvät todennäköisesti paremmin

Aalto-yliopiston ja Goethe-yliopiston uuden tutkimuksen mukaan mediassa paremmin näkyvät yritykset kasvattavat arvoaan ja osaketuottoaan.
Michael Ungeheuer, photo by Lasse Lecklin
Apulaisprofessori Michael Ungeheuer. Kuva: Lasse Lecklin.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Michael Ungeheuer ja Goethe-yliopiston professori Alexander Hillert analysoivat yritysten näkyvyyden ja osaketuottojen välistä suhdetta yhdysvaltalaisten yritysten uutisoinnista vuosina 1924–2019 saatujen kattavien tietojen pohjalta.

Tutkijat havaitsivat, että niiden yritysten hallintotavassa, jotka saivat enemmän medianäkyvuuttä, tapahtui ennakoitavissa olevia parannuksia. Näissä yrityksissä myös toimitusjohtaja vaihtui todennäköisemmin heikon tuloksen jälkeen ja niiden myynnin ja kannattavuuden kasvu oli parempi.

”Tutkimuksemme mukaan näkyvämpien yritysten tulevaisuuden tuotot ovat merkittävästi suuremmat. Tämä tarjoaa uutta tietoa yleiseen näkökulmaan, jonka mukaan medianäkyvyys vaikuttaa yrityksen pääomakustannuksiin alentamalla tunnettujen yritysten riskipreemiota”, Ungeheuer sanoo.

Mutta mistä tämä ilmiö johtuu? Tutkijoiden mukaan heidän tutkimuksensa tukee aiempia tutkimuksia, joiden mukaan tiedotusvälineissä saatu huomio voi lisätä myyntiä tuotteen markkinamainonnan tapaan.

Sen lisäksi heidän tutkimuksensa osoittaa, että tiedotusvälineillä voi olla seurantatehtävä ja ne voivat estää arvoa hävittävää johdon toimintaa.

”Jos näkyvyyden myönteisiä vaikutuksia kannattavuuteen ei hinnoitella asianmukaisesti, syntyy näkyvyyden ja tulevien osaketuottojen välille myönteinen suhde”, Ungeheuer sanoo.

Tämä tutkimus osoittaakin, että medialla ja yleisemmin ottaen yrityksen näkyvyydellä on myönteistä merkitystä.

Näin ollen johtajien olisi saatava tietoa näkyvyyden arvosta arvopaperimarkkinoilla ja pyrittävä parantamaan yrityksen näkyvyyttä mediassa.

Linkki tieteelliseen julkaisuun:'The Value of Visibility'

Lisätiedot

Michael Ungeheuer

Michael Ungeheuer

Academy Research Fellow
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.