Uutiset

Enemmän medianäkyvyyttä saavat yritykset menestyvät todennäköisesti paremmin

Aalto-yliopiston ja Goethe-yliopiston uuden tutkimuksen mukaan mediassa paremmin näkyvät yritykset kasvattavat arvoaan ja osaketuottoaan.
Michael Ungeheuer, photo by Lasse Lecklin
Apulaisprofessori Michael Ungeheuer. Kuva: Lasse Lecklin.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Michael Ungeheuer ja Goethe-yliopiston professori Alexander Hillert analysoivat yritysten näkyvyyden ja osaketuottojen välistä suhdetta yhdysvaltalaisten yritysten uutisoinnista vuosina 1924–2019 saatujen kattavien tietojen pohjalta.

Tutkijat havaitsivat, että niiden yritysten hallintotavassa, jotka saivat enemmän medianäkyvuuttä, tapahtui ennakoitavissa olevia parannuksia. Näissä yrityksissä myös toimitusjohtaja vaihtui todennäköisemmin heikon tuloksen jälkeen ja niiden myynnin ja kannattavuuden kasvu oli parempi.

”Tutkimuksemme mukaan näkyvämpien yritysten tulevaisuuden tuotot ovat merkittävästi suuremmat. Tämä tarjoaa uutta tietoa yleiseen näkökulmaan, jonka mukaan medianäkyvyys vaikuttaa yrityksen pääomakustannuksiin alentamalla tunnettujen yritysten riskipreemiota”, Ungeheuer sanoo.

Mutta mistä tämä ilmiö johtuu? Tutkijoiden mukaan heidän tutkimuksensa tukee aiempia tutkimuksia, joiden mukaan tiedotusvälineissä saatu huomio voi lisätä myyntiä tuotteen markkinamainonnan tapaan.

Sen lisäksi heidän tutkimuksensa osoittaa, että tiedotusvälineillä voi olla seurantatehtävä ja ne voivat estää arvoa hävittävää johdon toimintaa.

”Jos näkyvyyden myönteisiä vaikutuksia kannattavuuteen ei hinnoitella asianmukaisesti, syntyy näkyvyyden ja tulevien osaketuottojen välille myönteinen suhde”, Ungeheuer sanoo.

Tämä tutkimus osoittaakin, että medialla ja yleisemmin ottaen yrityksen näkyvyydellä on myönteistä merkitystä.

Näin ollen johtajien olisi saatava tietoa näkyvyyden arvosta arvopaperimarkkinoilla ja pyrittävä parantamaan yrityksen näkyvyyttä mediassa.

Linkki tieteelliseen julkaisuun:'The Value of Visibility'

Lisätiedot

Michael Ungeheuer

Michael Ungeheuer

Academy Research Fellow
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Moderni onnellisuuden kehokartta on pitkälti samanlainen muinaisen Mesopotamian onnellisuuden kehokartan kanssa – poikkeuksena tästä on maksa, joka hohtaa muinaisilla mesopotamialaisilla silmiin pistävästi. Kuva: Moderni/PNAS: Lauri Nummenmaa et al. 2014, mesopotamialainen: Juha Lahnakoski 2024.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Miltä tunteiden kehokartat näyttivät muinoin ja nyt? Mesopotamiassa onnellisuus hohti paljon vahvemmin maksan alueella

Monitieteinen tutkijatiimi on pyrkinyt laajan tekstiaineiston avulla selvittämään, miten muinaisen Mesopotamian alueen ihmiset kokivat tunteita kehossaan tuhansia vuosia sitten. Analyysi perustuu noin miljoonaan muinaisen akkadin kielen sanaan, jotka ovat peräisin Uus-Assyrian valtakunnasta (934–612 eaa) säilyneiden savitaulujen nuolenpääkirjoituksesta.
Kolme valkoista, taiteltua paperirakennetta eri kokoisina ja muotoisina harmaalla pinnalla.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Näyttävä origamikartonki uudistaa kasvavia pakkausmarkkinoita

Origamitaitteet mahdollistavat kartongille täysin uusia ominaisuuksia ja tekevät siitä erinomaisen vaihtoehdon muun muassa korvaamaan muovia ja styroksia pakkauksissa. Esteettinen materiaali herättää kiinnostusta myös muotoilijoiden keskuudessa.
Jose Lado.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Euroopan tutkimusneuvostolta jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Jose Lado tarkastelee keväällä alkavassa projektissaan materiaaleja, jotka voisivat mahdollistaa niin kutsuttujen topologisten kvanttitietokoneiden valmistamisen.
Talvikki Hovatta, taustalla Metsähovin radio-observatorion teleskooppia suojaava kupu.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Talvikki Hovatta haluaa ratkaista avaruusyhteisöä vuosikymmeniä askarruttaneen mysteerin

Metsähovin radio-observatorion uusi vastaanotin ja Euroopan tutkimusneuvoston myöntämä ERC-rahoitus mahdollistavat mustien aukkojen hiukkassuihkujen koostumuksen selvittämisen.