Can I Vote? – verkkotyökalu tietoisuuden lisäämiseksi paikallisdemokratiasta Suomessa

Aalto-yliopiston ja TAMKin opiskelijat kehittivät verkkotyökalun äänioikeuden tarkistamiseksi yhteistyössä Ylen kanssa.
Can I Vote?

Vuoden 2017 kuntavaaleissa äänioikeutettujen osallistumismäärä oli vain 23,9 % heistä, joiden äidinkieli ei ollut suomi, ruotsi tai saame. Äänestyksen osallistumismäärän kokonaisluku oli 57,5 %. Suurimmassa osassa tapauksista henkilöt, jotka asuvat Suomessa, voivat äänestää kansalaisuudesta riippumatta.

“Yle julkaisi vuonna 2017 infografiikan kelpoisuuskriteereistä verkossa, ja se oli kovin suosittu”, Egan Richardson, Yle Uutisten englanninkielisen yksikön journalisti, kertoo. “Halusimme tehdä siitä isomman, paremman ja toimivamman tällä kertaa.”

Can I Vote? kysyy sarjan kysymyksiä perustuen asumisstatukseen ja kotiosoitteeseen selvittääkseen, onko henkilö äänioikeutettu. Tämän jälkeen työkalu ohjaa valikoimaan lähteitä, jotka antavat lisätietoa kuntavaaleista.

Idea tietoisuuden lisäämiseksi äänioikeudesta sosiaalisen median kautta tuli Ylen tiimiltä Aalto-yliopistossa käynnissä olleen kurssin aikana. Kyseisen kurssin kautta Boeun Kim, Aalto Media Labin opiskelija, liittyi projektiin Richardsonin kanssa.

Tiimi:
Boeun Kim, Aalto Media Lab – Design Lead
Ukko Alatalo, TAMK – Graafinen suunnittelu
Mohamed Sallam, TAMK – Verkkokehitys
Šimon Lackovič, TAMK – Verkkokehitys

Tarkista äänestyskelpoisuutesi tästä.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.