Argumenta-hanke arkkitehtuurin historian ja restauroinnin professuuriin

Hankkeen tarkoituksena on syventää ja lisätä yhteiskunnallista keskustelua modernin rakennuskannan kohtalosta.
Korkealta (Hotelli Clarionista) otettu maisemakuva Helsingin Hietalahdesta, etualalla merta
Kuva: Annakaisa Tavast

Aalto-yliopiston apulaisprofessori Panu Savolaisen ja työryhmän Modernin rakennusperinnön vaaliminen yhteisenä asiana – Kestävä rakentaminen, teknistaloudelliset näkökulmat ja rakennusperinnön arvo -hanke on saanut Suomen Kulttuurirahaston Argumenta-apurahan, 145 000 euroa. Työryhmässä on mukana tutkijoita ja alan toimijoita Aalto-yliopistosta, Tampereen yliopistosta sekä restaurointi- ja kultttuuriperintöorganisaatioista. Työryhmän jäsenet ovat Laura Berger, Satu Huuhka, Iida Kalakoski, Juhana Lahti, Oskari Nokso-Koivisto, Miia Perkkiö, Antti Seppänen ja Kristo Vesikansa.

Hankkeen tarkoituksena on syventää ja lisätä yhteiskunnallista keskustelua modernin rakennuskannan kohtalosta ja siihen liittyvistä näkökulmista. Tavoitteena on rakentaa vuoropuhelua eri tieteenalojen välillä ja julkisuudessa sekä tehdä keskustelua ymmärrettävämmäksi yleisesti yhteiskunnassa ja poliittisessa päätöksenteossa.

”Modernin rakennuskannan purkamisesta ei tällä hetkellä käydä riittävästi keskustelua eri asiantuntijatahojen välillä, eikä se ole riittävän syvällistä tai ratkaisukeskeistä. Julkisuuden näkökulmasta keskustelua hallitsevat niin auktoriteettinäkökulma kuin korostunut tunnepitoisuus. Tulevia vaikuttajia, lapsia ja nuoria, ei tavoiteta ymmärrettävillä ja helposti lähestyttävillä tavoilla”, Savolainen toteaa.

Rakennetun ympäristön elinkaari vaikuttaa merkittävästi kestävän ja hiilineutraalin yhteiskunnan tavoitteiden toteutumiseen. Suomen rakennuskanta uusiutuu kuitenkin yhä nopeammin, ja tällä hetkellä myös kaupunkien keskustoissa puretaan kiihtyvällä tahdilla yhä nuorempaa rakennuskantaa.

”Rakennuskannan elinkaareen vaikuttavat taloudelliset, tekniset, toiminnalliset ja kulttuuriperintöön liittyvät tekijät sekä kaupunkikehitys, kohteen sijainti ja omistussuhteet. Niiden rinnalla kysymys on yhteiskunnassa vallitsevista arvoista ja mielipiteistä, politiikasta ja taloudellisista ohjauskeinoista. Argumentit ovat tieteenalojen eroista ja menetelmistä johtuen hyvin erilaisia”, Panu Savolainen sanoo

Suomen Kulttuurirahasto myönsi vuoden 2020 haussa Argumenta-apurahoina yhteensä yli 400 000 euroa kolmelle hankkeelle. Hankkeita yhdistää kestävyysteema, jota lähestytään useiden eri tieteen ja taiteen alojen näkökulmasta. Ne toteutetaan vuosina 2021–2023. Argumenta on rahoitusmalli, jonka tarkoitus on löytää merkittävien tutkimusaiheiden avoimiin kysymyksiin tieteellisesti ja tieteiden välisesti kestäviä argumentteja. Rahoituksen määrä yhdelle hankkeelle on n. 100 000–150 000 euroa.

Lisätietoa:

Apulaisprofessori Panu Savolainen, Aalto-yliopisto, [email protected], 050 475 6727

Suomen Kulttuurirahasto: Uudet Argumenta-hankkeet käsittelevät kestävyyttä

Panu Savolainen

Assistant professor 2
T201 Dept. Architecture

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.