Outré: Encounters with non/living things -näyttely

Biotaidenäyttely herättelee kysymyksiä esittelemällä kuusi kokeellista, eläviä organismeja kuten bakteereja ja soluja tutkivaa taide- ja tiedeprojektia.
Outré bioart exhibition
Visuaalinen ilme: Emery L. Norton

Biotaide hyödyntää tieteen menetelmiä ja tekee näkymättömän ja tuntemattoman näkyväksi taiteellisen ilmaisun keinoin. Juuri nyt biotaide voi olla ajankohtaisempaa kuin koskaan – se ei tarjoa ratkaisuja, mutta kysyy kriittisiä kysymyksiä kuten: mitä on elämä tai miten ihmiset voivat tehdä yhteistyötä muiden elävien organismien kanssa.

”Elämme ihmisen aiheuttamien kriisien aikaa. Tieteenalojen sisäiset menetelmät eivät osaa ennustaa systeemisten kriisien laajuutta ja nopeutta. Emme ole ajoissa osanneet esittää oikeita kriittisiä kysymyksiä, kun olemme joutuneet tähän tilanteeseen. Meidän on haastettava tieteenalarajat ja hyödynnettävä taiteen ja tieteen yhteistyötä. Taide nostaa esiin kriittisiä kysymyksiä, paljastaa odottamattomia näkökulmia ja tarjoaa mahdollisuuden kokeilla yhteistyötä luonnon kanssa", kertoo Outré: Encounters with non/living things -näyttelyn kuratoinut Bilge Hasdemir.

Kun elävää organismia manipuloidaan, muokataan, pilkotaan osiin, simuloidaan tai suunnitellaan uudelleen, elämän käsitys laajenee. Tämä muistuttaa siitä, kuinka radikaalia olemassaolon epävarmuus voi olla - mistä tarkalleen yksi organismi alkaa ja toinen loppuu?

Blck Vlvt

Käsinmaalatut aurinkokennot muodostavat toimivan Baroa-aurinkopaneelimaalauksen, joka tulkitsee J. M. William Turnerin kuuluisan Lumimyrsky -maalauksen värejä ja kuvioita.

Aamo-ryhmän muodostavat taiteilija Bart VandeputBartaku (Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) sekä tutkijat Janne Halme (Perustieteiden korkeakoulu), Paulo Pinho (Sähkötekniikan korkeakoulu) ja Merja Penttilä (Kemian tekniikan korkeakoulu ja VTT), jotka ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 2017.

Outré: Encounters with non/living things
19.11. – 07.12.2020
V1 & V2 Galleriat, Otaniementie 14
Ma–pe: 09:30–16:30
La & su: suljettu

Käytä maskia galleriakäyntien aikana ja pidä 2 metrin turvaetäisyys muihin kävijöihin.

Aalto-yliopiston koronavirusohjeiden mukaisesti näyttelyissä voivat käydä ensisijaisesti rakennuksessa työskentelevä henkilökunta ja opiskelijat.

Lisäksi näyttelyitä voidaan opastaa ennakkoilmoittautuneille:

• Vierailevat ryhmät ovat pieniä ryhmiä, joissa voi olla enintään 4 henkilöä kerrallaan
  • Aalto-yhteisön ulkopuolisten vierailijoiden on otettava etukäteen yhteyttä kuraattori Bilge Hasdemiriin ([email protected]). Tarvittavat tiedot vierailustasi annetaan vastauksen yhteydessä.
  • Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opetus ja erityisesti paikan päällä olevat toimet ovat etusijalla ennen näyttelyvierailuja.

Tarkista ajantasaiset koronavirusohjeet: https://www.aalto.fi/fi/aalto-yliopisto/tietoa-koronaviruksesta

Biotaide kukoistaa

Kasvava kiinnostus biomateriaaleja ja luonnonprosesseja kohtaan näkyy tutkimuksen, muotoilun ja taiteen aloilla. Aalto ARTS Books on julkaissut tänä vuonna biotaiteesta kirjan ”Art as we don't know it”.

Biotaiteilijat pärjäsivät myös Aalto-kampuksen taidekilpailussa. Julia Lohmannin Hidaka Ohmu -merileväpaviljonki on esillä A Bloc -kauppakeskuksessa 16.11.-16.12.2020.

Biofilia

Biofilia is a biological art unit which provides a platform for trans-disciplinary research and education. It provides artists, researchers, students and scholars with the ability to engage with the life sciences and their applications within an artistic and cultural context, thus making creative and critical links between biosciences, engineering and the arts.

Workshops - Aalto School of Arts, Design and Architecture
AAB_Art as We Don't Know It

Art As We Don't Know It (2020)

2018 marked the 10th anniversary of the Bioart Society and created the impetus for the publication of Art as We Don’t Know It. For this publication, the Bioart Society joined forces with the School of Arts, Design and Architecture of the Aalto University.

Taiteen laitos
Julia Lohmann's Hidaka Ohmu seaweed pavilion at the A Bloc shopping centre. Photo: Mikko Raskinen

Kuusimetrinen merileväteos valtaa espoolaisen kauppakeskuksen

Julia Lohmannin maailmaa valloittanutta merileväpaviljonkia voi ihailla vuorokauden ympäri Otaniemen A Bloc -kauppakeskuksen ikkunoista.

Kampustaidekilpailun tunnus

Kampustaidekisan voittoehdotukset kytkeytyvät biotaiteeseen ja kvanttifysiikkaan

Laura Piispanen, Noora Heiskanen, Jenna Ahonen ja Ayda Grisiute vakuuttivat juryn luovilla ehdotuksillaan.

Aallon galleriat ja näyttelytilat

Miten saadaan tilaa odottamattomille tavoille tarkastella maailmaa? Galleriat ja näyttelytilat ovat yhdessä toteutettuja toimintatiloja, joihin kootaan eri tekijöiden tietämystä, sisältöä, visioita ja intohimoa.

Aalto betaspace, an exhibition venue for students at the School of Arts, Design and Architecture / photo by Julia Weckman.