Designs for a Cooler Planet -päänäyttely Dipolin galleriassa

Tulevaisuuden ilmastoystävällisiä tuotteita sekä tämän päivän elämäntapavalintoja.
Nanocellulose bicycle Photo: Eeva Suorlahti
Nanoselluloosapolkupyörässä hiilikuituvahvisteinen muovi on korvattu uusiutuvalla nanoselluloosallamateriaalilla. Design: Tiina Härkäsalmi, Tuomas Pärnänen & Kim-Niklas Antin Kuva: Eeva Suorlahti

Vuoteen 2030 mennessä maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen on vähennyttävä puoleen nykyisistä määristä. 72 prosenttia hiilidioksidi päästöistä syntyy elämäntapojemme seurauksena, joten meidän on muutettava sitä, mitä syömme, miten elämme ja miten liikumme.

Näyttelyn ensimmäinen osa, 1.5 Degree Lifestyles (1,5 asteen elämäntavat), esittelee on kansainvälistä tutkimusta, jonka aineistosta tutkijat laskivat 30 elämäntapavalinnan vaikuttavuutta. Mikä on sinun panoksesi? Dipolissa voit myös tutustua peliin, jonka avulla voit laskea oman hiilijalanjälkesi koon sekä näet millaisilla valinnoilla jälki pienenee.

Näyttelyn toinen osa esittelee kokeellisia ilmastoystävällisiä tuotteita, jollaisia saattaa löytyä sinunkin kotonasi lähitulevaisuudessa. Sillä kotimme voivat näyttää erilaisilta 10 vuoden kuluttua, jos valitsemme esteettisesti miellyttäviä, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä, myrkyttömiä ja kestäviä tuotteita.

Tuotteiden prototyypit näyttävät, mitä kaikkea biomateriaalitutkimus mahdollistaa – esimerkiksi nanoselluloosamateriaalit ovat joustavia ja turvallisia sekä valmistaa että käyttää, ja niillä saatetaan jopa korvata sisustusmateriaaleissa ja tekstiileissä käytettyjä muoveja.

Dipolin Gallerian Black boxissa esillä nuorten aikuisten tarinoita ja kokemuksia ilmastonmuutoksesta. Tarinat ovat dokumentoineet kolme Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän opiskelijaa.

Kurkista tulevaisuuteen.

Aukioloajat: Ma-To 8-20, Pe 8-18 ja La 10.30-16, Su suljettu

Työryhmä: 1.5 Degree Lifestyles ‑tutkimus: Michael Lettenmeier, visuaalinen identiteetti: Babi Brasileiro​, näyttelysuunnittelu: Dayoung Song, näyttelykuraattori: Enni Äijälä, viestintä: Tiina Toivola (kaikki työryhmän jäsenet ovat Aalto-yliopistosta)

Yhteydenotot: [email protected]

Lisätietoa näyttelystä

Post doc tutkija Michael Lettenmeier Kuva: Sanna Lehto

Mitä voin tehdä ilmaston hyväksi?

Kymmenen vuoden kuluessa meidän suomalaisten tulee karsia yli 75 % hiilijalanjäljestämme. Muutos on valtava ja perustuu uudenlaisiin elämäntapoihin, sanoo tutkijatohtori Michael Lettenmeier.

Polaris-projekti visualisoi nuorten ilmastoahdistusta

Polaris-opintoprojekti visualisoi nuorten kokeman ilmastoahdistuksen

Projekti käsittelee ilmastonmuutosta nuorten aikuisten näkökulmasta visuaalisen viestinnän muotoilun keinoin.

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.