Palvelu-artikkelit: miten löydät, editoit tai luot artikkelin?
Palvelusivuilta Aalto-yliopiston henkilökunta löytää tärkeää tietoa. Katso tältä sivulta ohjeet palveluartikkelien luomisee ja muokkamiseen.
Palvelut-hubissa oleva sivun (sivutyyppinä "palvelu") tulisi vastata vähintään seuraaviin kysymyksiin:
Onko otsikko selkeä ja ytimekäs? |
Otsikoi selkeästi ja käyttäen hakusanoja, joilla käyttäjä sitä todennäköisesti etsii. Älä toista Aalto-yliopistoa otsikossa tai yhteenvedossa (summary). Lukija tietää jo olevansa Aalto-yliopiston sivuilla. |
Kenelle palvelu on tarkoitettu? |
Kerro selkeästi, mikä on palvelusi kohderyhmä (esim. opettaja, tutkija, kaikki Aallon työntekijät jne.) |
Mitä palvelu sisältää/tarkoittaa? |
Sivun sisällön avulla lukija joko saa hoidettua asian loppuun asti itsepalveluna tai hänet ohjataan eteenpäin palvelupolulla tarjoten joko seuraavan sivun/vaiheen tai oikean yhteyshenkilön, jonka kanssa asiaa voi hoitaa. |
Mitä palvelu sisältää, tarkoittaa? |
Kerro selkeät askeleet eteenpäin asian hoitamiseksi. Jos asian voi hoitaa itsepalveluna loppuun asti, kerro miten se tehdään. |
Yhteystiedot: Mistä lisätietoa? Keneltä tai miltä tiimiltä? |
Käytä People liftup -komponenttia, jotta saat yhteystietosi suoraan henkilöprofiileista. Tämä helpottaa päivitystyötäsi ja tiedot ovat varmemmin ajan tasalla. |
Mitä muita palvelusivuja tähän liittyy? |
Ohjaa lukijaa eteenpäin palvelupolulla ja rakenna lukijan tarvitsema kokonaisuus nostamalla (manual liftups) muita aiheeseen liittyviä sivuja esim. otsikolla "Tähän palveluun liittyvää". Linkkaa kaikki mahdolliset vaiheet palvelupolulta, jotta palvelut pysyisivät kokonaisuuksina. Ota huomioon myös muiden yksiköiden tuottamat sivut. Käyttäjän ei tarvitse tietää, onko jollain toisella yksiköllä tähän liittyvää asiaa. Hänelle tarjotaan kokonaisuus yksiköistä riippumatta. |
Mitkä muut palvelut saattaisivat kiinnostaa lukijaa? |
Lisää nostoja (Manual liftups) esim. otsikolla "Tutustu myös näihin". |
Onko sisältö saavutettavaa? Kaikki sisältö täytyy olla saavutettavissa myös esim. ruudunlukuohjelmalla. Ethän käytä tekstiä kuvissasi välittääksesi olennaista tietoa. Mikäli kuvassasi on tekstiä, toista se aina leipätekstissä.
Palvelusivun tulee löytyä sekä suomeksi että englanniksi.
Tarkistathan sivusi ajantasaisuuden pari kertaa vuodessa, esimerkiksi aina lukuvuoden alkaessa. Käy läpi sisältö ja yhteystiedot ja päivitä tarvittaessa. Päivitä molemmat kieliversiot.
Jos haluat kuvittaa sivuasi, voit etsiä sopivilla hakusanoilla jo valmiiksi Drupaliin ladattuja kuvia, joita on tuhansia. Voit myös etsiä uuden kuvan Aallon materiaalipankista.
Aalto-yliopiston materiaalipankki
Jos sivulle ei lisää pääkuvaa (main image), kyseinen sivu näkyy nostoissa muilla sivuilla ilman kuvaa. Katso alta esimerkki. Pääkuvan ei tarvitse näkyä itse sivulla, voit piilottaa sen ("hide image"). Tällöin kuva näkyy kuitenkin nostoissa.
Tähän on nostettu muita palvelusivuja, jotka auttavat lukijaa eteenpäin asian hoitamisessa. Tähän tulee linkittää koko palvelupolku, jos se sisältää useampia palvelusivuja. Ota huomioon myös muiden yksiköiden tuottamat materiaalit tähän aiheeseen liittyen. Komponenttina "Manual liftups".
Palvelusivuilta Aalto-yliopiston henkilökunta löytää tärkeää tietoa. Katso tältä sivulta ohjeet palveluartikkelien luomisee ja muokkamiseen.
Materiaalipankki ja sen sisältö on tarkoitettu Aalto-yliopiston virallisten viestintä-, brändi- ja markkinointimateriaalien luomiseen. Työkalu on tarkoitettu yliopiston viestinnän ammattilaisille, viestinnän alihankkijoille yksittäisissä projekteissa, työntekijöille ja ulkopuolisille yhteistyökumppaneille.
Opi lisää digitaalisesta saavutettavuudesta aalto.fi-sivuilla.
Voit myös linkata sivuja, joita arvelet lukijalle hyödyllisiksi, vaikka ne eivät juuri tähän kyseessä olevan palvelupolkuun liittyisikään. Vähän aihetta sivuavat asiat esimerkiksi. Komponenttina "Manual liftups".
Tuotamme materiaaleja avuksesi arkeen ja autamme tekemään toimintasi näkyväksi kohdennetulla ja oikein ajoitetulla viestinnällä.
Henkilöstölle järjestetään koulutusta laajasti vuorovaikutustaitoja vaativiin tilanteisiin kuten esiintymiseen, fasilitointiin ja digitaalisissa viestintäympäristöissä tarvittaviin taitoihin.
Attachments-komponentin avulla voit ladata liitetiedostoja.
Tähän voit nostaa uutisia tietyllä asiasanalla/tagilla, jos palveluusi voisi tällaisia liittyä. Tässä nostossa käytetty primääritagina "palvelut" ja sekundäärisinä tageina "viestintä" ja "viestintäpalvelut". Komponenttina "Automatic news liftups".
Käytä tätä uutisvirtaa vain, jos aiheeseen liittyvää uutisointia on olemassa.