Palvelut

Miten saan sovelluksia työasemille (Windows)

Tällä sivulla on kuvattu miten pyydät sovellusasennuksia Windows-työasemille.

Asennuspyyntö omalle keskitetysti ylläpidetylle Aalto-työasemalle

• Katso itsepalveluportaalista onko sovellus saatavilla. Jos on, tee asennuspyyntö sitä kautta.
  • Jos sovellusta ei ole saatavilla itsepalveluportaalissa, mutta se tulisi saada useiden käyttäjien saataville ja lisäksi sovellus on ilmainen tai siihen on hankittuna usean käyttäjän lisenssi, tee paketointipyyntö lomakkeen avulla. Tee paketointipyyntö myös, jos tarvitset uudemman version vaihdettavaksi jakeluun.
  • Jos kyse on yksittäisasennuksesta sovellukselle, jota ei löydy itsepalveluportaalista ja jota ei voi/kannata paketoida usealle käyttäjälle jaeltavaksi, pyydä asennus tiketillä [email protected]. Kerro tässä yhteydessä myös työasemasi Computer Name, jonka näet painamalla Ctrl-F12.

******************************************************************************************************************
Tietyt sovellukset kohdennetaan pyytämättä kaikkiin keskitetysti ylläpidettyihin työasemiin. Nämä sovellukset jaetaan laajalti käytettyjen toimintojen saavutettavuuden parantamiseksi, vaikka kaikki eivät niitä tarvitsekaan. Pyrimme minimoimaan isojen ja työaseman normaaliin käyttöön vaikuttavien sovellusten jakelun tässä joukossa. Lista kaikille jaeltavista perussovelluksista Windows-työasemissa.

Mikäli sovellukselle pitää hankkia lisenssi, katso ohjetta Lisenssit ja niiden hankinta

Asennuspyyntö mikroluokkiin

• Tarkista ensin täältä onko kyseinen sovellus mahdollisesti jo kohdennettuna tarvittavaan luokkaan. Lista päivittyy automaattisesti joka yö.
  • Katso omalta työasemaltasi itsepalveluportaalista onko sovellus saatavilla. Jos on, pyydä kohdennus tarvittavaan luokkaan tiketillä [email protected]. Ilmoita luokan sijainti ja tarvepäivä mahdollisimman selkeästi.

Tämän sivun ohjeet koskevat keskitetysti ylläpidettyjä Windows-työasemia, joihin sovelluksia asennetaan pääasiassa Aalto IT:n esivalmistelemista paketeista jakeluautomatiikan avulla. Mikäli tarvitset medioita itse ylläpidettyyn Aalto-yliopiston omastamaan työasemaan, katso ohje mediajakelusta.

Mikäli tarvitset sovelluksia kotityöasemaan, katso download.aalto.fi

Liittyviä ohjeita

Itsepalveluportaali Windows-sovellusten tilaamiseen

Itsepalveluportaali on keskitetysti ylläpidetyissä Windows-työasemissa näkyvä palvelu, jonka avulla voit kohdentaa IT:n tarjoamia sovellusasennuksia omaan työasemaan - tai pyytää kohdennuksia, mikäli lisenssi- tai asennusehdon toteutuminen pitää tarkistaa.

Perussovellukset Windows-työasemissa

Tässä luetellut sovellukset asennetaan oletuksena kaikkiin keskitetysti ylläpidettyihin Windows-työasemiin.

Ohjelmistopäivitysten käynnistäminen (Windows)

Voit käynnistää kohdennettuja sovellusasennuksia ja niihin tulevia päivityksiä keskitetysti ylläpidetyissä Windows-työasemissa silloin kuin sinulle sopii. Tämä onnistuu myös kannettavissa työasemissa Aalto-yliopiston verkon ulkopuolella mikäli Aalto VPN-yhteys on päällä. Näin saat sovellukset ajan tasalle, mikäli ne eivät muutoin ole päässeet päivittymään.

Ohjelmistoasennukset Aalto Linux -työasemalle

Henkilökohtaisella työasemalla tai kannettavalla, kun sinut on merkattu koneen pääkäyttäjäksi voit asentaa ohjelmistoja Aalton pakettivarastosta tavallisella tunnuksellasi.

Aalto Mac: sovellusjakelu (Managed Software Centre)

Sinun on mahdollista asentaa tai poistaa Aallon Macciin valinnaisia ohjelmia sovellusjakelu Managed Software Centren kautta.

Asennusmediat käsin ylläpidettyihin työasemiin

On jonkin verran yliopiston omistamia työasemia, jotka eivät syystä tai toisesta ole keskitetyn hallinnan piirissä. Näiden työasemien ylläpitäjät laitoksilla voivat ladata asennusmedioita henkilökunnan tunnuksilla verkkolevyltä \\work.org.aalto.fi\common\media

Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.