Alumneille

“Opiskelijat, joita olen tavannut, tulevat kyllä pärjäämään työelämässä, siitä en ole tippaakaan huolissani” - Ville Karttunen toimii mentorina Aalto-yliopistolla

Halu tukea muita sai Carunan uusien liiketoimintojen kehitysjohtaja Ville Karttusen toimimaan mentorina opiskelijalle. Nuorena opiskelijana hän ei itse uskaltanut mennä mentoroitavaksi, vaikka siitä olisi ollut hyötyä.
Mentor Ville Karttunen
Ville Karttunen

Mentorin ja opiskelijan keskustelujen keskiössä on työelämä

Ville Karttunen toimii mentorina Aalto-yliopiston maisteriopiskelijalle. Suunnilleen kerran kuussa hän istuu alas opiskelijan kanssa pohtimaan työelämää nuoren näkökulmasta. Mentoroinnin tarkka luonne riippuu opiskelijasta. Kun Ville mentoroi opiskelijaa, jonka tavoite on saada harjoittelupaikka, keskustelut keskittyvät CV:n ja työhakemusten läpikäymiseen. Tällä hetkellä mentoroitavan opiskelijan tavoite on enemmän henkisessä kasvussa ja itsensä ymmärtämisessä, jolloin keskustelut saattavat olla hyvinkin henkilökohtaisia.

“Yleensä agenda tulee opiskelijalta. Hän miettii, mistä haluaisi jutella ja valmistelee esimerkiksi kysymyksiä. Mentoroitavalla on hyvä olla päätavoite ja joukko välitavoitteita”, Ville sanoo.

Ville on käynyt opiskelijan kanssa läpi työelämään liittyviä kysymyksiä, esimerkiksi sitä, millainen on hyvä johtaja ja toisaalta hyvä työntekijä. He ovat keskustelleet myös siitä, miten voi oppia ymmärtämään itseään, mitä opiskelija haluaisi saada irti esimerkiksi harjoittelusta tai miten saada ensimmäinen harjoittelupaikka, kun ei vielä ole alan työkokemusta.

“Olen esimerkiksi kertonut, millaiset vastaukset tekevät minuun vaikutuksen työhaastattelussa.”

Ville korostaa, että opiskelijan päätettäväksi jää se, kuinka hyvin hän mentorin neuvoja noudattaa.

“Mentorin täytyy ymmärtää, että hän voi neuvoa vain oman kokemuksensa mukaan. Jos kuvittelee olevansa tilanteessa jotenkin kasvattamassa, mennään heti metsään", hän sanoo.

Mentorointi kehittää myös mentoria.

“Opiskelijoiden tapaaminen vapauttaa hetkeksi oravanpyörästä ja palaveriputkista. Se on tilaisuus pysähtyä ja miettiä, mitä esimerkiksi itse odotan alaisiltani. Lisäksi saan palautetta siitä, ovatko ajatukseni yhtään tätä päivää.”

Mentorointi vie toisinaan myös oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

“Kerran mentoroitavani oli ihan oikea skeittaripoika. Enhän minä tunne sitä kulttuuria yhtään! Hän oli perustanut Otaniemeen skeittikerhon ja pyöri aivan erilaisissa piireissä kuin minä. Oli terve kokemus minullekin nähdä maailmaa oman kuplan ulkopuolelta”, Ville myöntää.

Ville Karttunen haluaa luoda opiskelijoille uskoa omaan osaamiseen

Ville opiskeli Teknillisessä korkeakoulussa yritysstrategiaa ja systeemianalyysia. Hän myöntää, ettei itsekään osannut nähdä alansa potentiaalia nuorena. Vasta työelämässä oppi, mihin kaikkialle opinnoissa luotua osaamista voi soveltaa. Opintojen tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes aina suuremmat kuin opiskelijana ymmärtää.

"Tässä omien mahdollisuuksien tunnistamisessa minulle olisi ollut varmasti apua työelämää nähneestä mentorista, jos olisin sellaista itselleni aikoinaan hakenut."

Aiemmin Ville mentoroi opiskelijaa, joka oli vaihtanut kiinteistöalalta energia-alalle.

“Häntä huoletti, saako hän työpaikkaa ilman energia-alan kokemusta. Minusta kiinteistöalan tuntemisesta on energia-alalla valtavasti hyötyä. Toimialat ylittävälle osaamiselle on kyllä kysyntää.”

Ville haluaisi luoda opiskelijoille uskoa omaan osaamiseen ja siihen, että oma suunta kyllä löytyy. Hän muistaa itsekin, miltä tuntui, kun kesätyöpaikasta sai kielteisen päätöksen siksi, ettei osaamista ja kokemusta ollut.

“Aallosta valmistuu huippuosaajia, kyllä heille on kysyntää. Oma osaaminen pitää vain osata tuoda esille. Opiskelijat, joita olen tavannut, tulevat kyllä pärjäämään työelämässä, siitä en ole tippaakaan huolissani”, hän sanoo.

Villen vinkit opiskelijoille ensimmäiseen kesätyöpaikkaan

1. Jos tuntuu siltä, ettet osaa, kysy rohkeasti, vaikka oman osaamattomuuden myöntäminen harmittaakin. Kokeneemmat työntekijät haluavat kyllä auttaa uusia onnistumaan työssä.
2. Kannattaa käyttää hyväksi tilaisuus tutustua ihmisiin myös oman alan ulkopuolelta. Työelämässä on hyötyä siitä, että ymmärtää oman alan lisäksi esimerkiksi asiakasta tai toimittajaa.
3. Epäonnistumista ei kannata pelätä, niitä tulee työelämässä väistämättä, jos asettaa tavoitteet korkealle. Epäonnistuminen on aina mahdollisuus oppia uutta

Kuva ja teksti: Sari Eestilä, Caruna