Alumneille

Muistatko vielä, miten tämä taitellaan?

Mursujaiset on aamukuudelta alkava 24-tuntinen kastajaisriitti, joka on täynnä hilpeää tunnelmaa, kuplivaa kylterihenkeä ja vauhdikasta menoa. Ansaitsitko sinä himoitun Supermursu-merkin?
Kauppalehdestä taiteltu Mursun eli kauppakorkeakoulun fuksin hattu

Kastajaisissa eli fuksiaisissa uudet opiskelijat otetaan osaksi korkeakoulujen opiskelijayhteisöä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa fukseja kutsutaan kauppiaiden jumala Merkuriuksen mukaan mursuiksi. Siten myös fuksiaiset ovat mursujaiset, joista ensimmäiset pidettiin jo 1920-luvulla. Monet pitävät mursujaisia kastajaisten ”kantaäitinä” – niitä ei unohda yksikään mursu.

Aamukuudesta aamukuuteen

Kastajaisriitti starttaa aamukuudelta satapäisen mursulauman yhteisellä aamiaisella ja mursuvalalla. Kun Kolmen sepän patsas on pesty asianmukaisesti hammasharjoilla, vaeltaa jätesäkkeihin sonnustautunut mursulauma poliisisaattueessa kohti kaupungin paraatipaikkaa Senaatintoria. Sen portailla kylterikokelaat taipuvat kahdeksi isoksi kirjaimeksi – KY.

Päivään mahtuu sitsejä, vitsejä, sketsejä, puheita sekä hoksottimia ja nauruhermoja koettelevia rasteja. Käyttöä löytyy myös päivän Kauppalehdelle. 24-tuntinen koitos vaatii turnauskestävyyttä ja loppupeleissä väsymystä voi tampata pois tanssilattialla. Aamukuuteen jaksavat ansaitsevat haalareihinsa himoitun Supermursu-merkin.

Kuvassa punaiset ja siniset teekkarihaalarit.

Onko haalari vielä tallella?

Opiskelijahaalarit tuovat mieleen vapun, opiskelijajärjestöt ja teekkaritempaukset. Jokainen haalarinkäyttäjä tietää, mitä tarkoittaa lahkeenvaihto tai miten tärkeää haalarin tuunaaminen on.

Matti Suuronen: Futuro

Seilasitko M/S Finnpartnerilla?

Suomalaista osaamista esiteltiin lokakuussa 1968 Lontoossa järjestetyssä Finnfocus-vientinäyttelyssä.

Alumneille
Kuvassa keltavihreä ja punavalkoinen raitiovaunu.

Hukkaputki, III-kierros ja Kymppisuora

Kun kylterit astuvat kolmosen sporaan, saattaa reissussa vierähtää hetki. Pitäähän kartan osoittama reitti kiemurrella asianmukaisesti pubista toiseen - jos kolmanteenkin.

Manta sai ensimmäisen lakkinsa jo 1909

Wappu on opiskelijaelämän parasta aikaa. Eikä Wappua ole ilman Mantaa. Yli satavuotias ikinuori neitokainen on ollut opiskelijoiden juhlinnan keskipiste jo monessa sukupolvessa.

Alumneille
Kuvassa iso valkoinen A-kirjain.

Testaa kuinka aaltolainen olet!

Tee testi, muistele menneitä ja ota selvää, kuinka aaltolainen olet.