Alumneille

Kipsarista vatsantäytettä, virvokkeita ja tunnelmaa luovassa ympäristössä

Herkulliset kasvis- ja vegeannokset sekä mukaansatempaavat tapahtumat ovat Kipsarin suola ja sokeri.
Kuvassa kyltti, jossa lukee eri väreillä maitoa, herkkuja ja säilykkeitä.

Aallon Taiteiden ja suunnittelun ylioppilaiden TOKYO ry:n omistama opiskelijaravintola Kipsari ahmaisee sisuksiinsa kasvis- ja vegaaniruokaa tarjoilevan ravintolan, baarin ja kahvilan. Asiakas voi päästä luonnoskirjan sivuille lounasta nauttiessaan, kun opiskelijat harjoittelevat ravintolassa croquis-piirtämistä.

Kipsarin juuret johtavat aina Ateneumiin asti. Nimensä ravintola on saanut Atskin pohjakerroksen kipsikellarista, jonne se perustettiin 60-luvun lopulla. Kipsarissa Ateneumin veistotaiteen opiskelijat jäljensivät piirtämällä kipsipatsaita, kunnes tilaa tarjottiin ylioppilaskunnalle, joka perusti sinne kahvion. Kipsikellarissa tarjoiltiin myös keskiolutta ja joskus sattui, että opiskelijat intoutuivat töhrimään esillä olleita patsaita. Nykyään herkullisesta ruuastaan tunnetussa Kipsarissa ei alun perin tarjoiltu ruokaa, toisinaan kyllä soppaa.

Otaniemen Väreeseen Kipsari muutti vuonna 2018 Arabiasta Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vanavedessä. Arabiassa Kipsarin toiminta keskeytyi vuonna 1997, kun se joutui väistymään Mediakeskus Lumen rakennustöiden tieltä. Ravintolan virkaa toimitti puolen vuoden ajan kitisevä puukärry, Kärrykipsari, jota kierrätettiin ympäri koulua. Yksi äänekkään kärryn pysäkeistä oli rehtori Yrjö Sotamaan lasikopin edessä. Liekö tällä seikalla ollut vaikutusta siihen, että ravintola sai uudet tilat käyttöönsä suunniteltua aiemmin.

Kaikki olivat tervetulleita Kipsariin

Kipsari ei ole ollut pelkästään opiskelijoiden käytössä, vaan vuonna 1999 se avasi ovensa myös muille asiakkaille. Tapahtumia Kipsarissa on riittänyt. On ollut Drink and drawta, vegaanibrunsseja ja huikeista naamiaisasuista ja mielikuvituksekkaista lavasteista tunnettuja Maskerad-bileitä.

Vuosituhannen alun värikäs klubitoiminta oli virkeää ja Kipsarissa vieraili laaja kirjo bändejä. Keikat jouduttiin kuitenkin lakkauttamaan taloudellisesti tappiollisina ja ravintola keskittyi olennaiseen, opiskelijoiden ruokkimiseen ja satunnaisten tapahtumien järjestämiseen. Moni alumni on kaivannut kaiholla Kipsarin kasvisruokia ja toivonut, että ravintola julkaisisi reseptinsä.

Kuvassa kyltti, jossa mainostetaan maitoa, herkkuja ja säilykkeitä.
  • Current Intro
  • Details
  • Complete

Alumni, tule kotiin!

Liity alumniyhteisöön jättämällä meille yhteystietosi. Muistellaan yhdessä mennyttä ja juhlitaan tulevaa.

Kuvassa punaiset ja siniset teekkarihaalarit.

Onko haalari vielä tallella?

Opiskelijahaalarit tuovat mieleen vapun, opiskelijajärjestöt ja teekkaritempaukset. Jokainen haalarinkäyttäjä tietää, mitä tarkoittaa lahkeenvaihto tai miten tärkeää haalarin tuunaaminen on.

Yrjö Kukkapuro, Kaj Franck ja Tapio Wirkkala

Franck, Wirkkala ja Kukkapuro

Tiesitkö, että nämä kuuluisat muotoilijat liittyvät Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun historiaan?

Manta sai ensimmäisen lakkinsa jo 1909

Wappu on opiskelijaelämän parasta aikaa. Eikä Wappua ole ilman Mantaa. Yli satavuotias ikinuori neitokainen on ollut opiskelijoiden juhlinnan keskipiste jo monessa sukupolvessa.

Wäinö Aaltonen: Paavo Nurmi, 1950-luvun alku

Paavo Nurmi nousi merestä vuonna 1961

Suomalaiset teekkarit tekivät 60-luvulla kaikkien aikojen kuningasjäynän, joka on yhä vertaansa vailla.

Alumneille
Kuvassa iso valkoinen A-kirjain.

Testaa kuinka aaltolainen olet!

Tee testi, muistele menneitä ja ota selvää, kuinka aaltolainen olet.