Paavo Nurmi nousi merestä vuonna 1961

Suomalaiset teekkarit tekivät 60-luvulla kaikkien aikojen kuningasjäynän, joka on yhä vertaansa vailla.
Wäinö Aaltonen: Paavo Nurmi, 1950-luvun alku

Vuonna 1961 Göteborgiin opiskelijoiden kevätjuhlaan matkalla ollut teekkariporukka päätti poiketa Tukholmassa jättämässä käyntikorttinsa nosto-operaation kohteena olleeseen Wasa-laivaan. Nostoa edeltävänä yönä he veivät laivan kannelle Paavo Nurmen juoksijapatsaan pienoisveistoksen.

Meriarkeologien ihmetys oli suuri, kun 333 vuotta merenpohjassa olleesta Wasa-laivasta löytyi historiallisten esineiden ja rojun seasta pronssinen juoksijaveistos. Pian selvisi, että se esitti suomalaista urheilusankaria.

Mutta miten ihmeessä esine oli päätynyt laivaan? Pohdinta ylitti uutiskynnyksen ja palattuaan Göteborgista teekkarit pitivät Tukholmassa lehdistötilaisuuden, jossa he paljastivat jäynänsä.

Historiallinen jäynä hakee voittajaansa

Vuosikymmenten saatossa teekkarit ovat keksineet lukuisia jäyniä, mutta mikään ei ole yltänyt vuoden 1961 kuningasjäynän tasolle. Jäynän tarkoituksena on tuottaa sekä tekijöilleen että sen kohteille yllätyksellistä hupia. Oikea teekkarijäynä on ilkikurinen ja usein sopivaisuuden äärirajoilla, mutta se ei koskaan loukkaa ketään vakavasti.

Ruotsalaisten huumorintaju taisi kuitenkin olla hieman koetuksella, sillä Wasa-museossa ei teekkaritempauksesta ole juuri kerrottu. Sen sijaan Polyteekkarimuseossa Otaniemessä Paavo Nurmen juoksijaveistos komeilee vitriinissä kunniapaikalla.

Kuvassa punaiset ja siniset teekkarihaalarit.

Onko haalari vielä tallella?

Opiskelijahaalarit tuovat mieleen vapun, opiskelijajärjestöt ja teekkaritempaukset. Jokainen haalarinkäyttäjä tietää, mitä tarkoittaa lahkeenvaihto tai miten tärkeää haalarin tuunaaminen on.

Alumneille
Kuvassa teekkarilakki Aalto-logon päällä.

Muistatko vielä Wapun kun sinusta tuli teekkari?

Wappu on teekkarijuhlista suurin ja komein. Wapunvieton perinteitä kunnioitetaan huolella aina fuksien lakitusta, wappuriehan julistusta ja Mantan lakitusta myöten. Ja sillikset katetaan Kaivopuiston Ullanlinnanmäelle.

Alumneille
Kuvassa lautasellinen spagettia ja kastiketta.

Täffän spagetti sedan 1966

Aalto-yliopiston ruotsinkielisen osakunnan opiskelijaravintola Täffä on tarjoillut legendaarista keskiviikon spagettilounasta jo yli puoli vuosisataa.

Alumneille
Kuvassa Lönnrotinkadun kyltti nojaa Aalto-logoon.

Lainasitko jotain Kalkkunaklubin kaapista?

Kalkkunaklubi oli Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan ‘baari’ Teekkarilassa Lönnrotinkadulla 1930-40-luvuilla. Nimi oli muunnos New Yorkin kuuluisasta Stork-klubista.

Alumneille

Alumnina olet osa Aalto-yhteisöä. Tervetuloa mukaan kehittymään, osallistumaan ja verkostoitumaan!

Graduation Party 2022
Kuvassa iso valkoinen A-kirjain.

Testaa kuinka aaltolainen olet!

Tee testi, muistele menneitä ja ota selvää, kuinka aaltolainen olet.