Nyheter

Unga modedesigner samarbetar med kända varumärken

Adidas, Fiskars och Terinit förnyar sina varumärken med hjälp av klädkollektioner designade av Anna Isoniemi, Maria Korkeila och Rolf Ekroth.
nuori nainen istuu ostoskärryissä maitopullo kädessään, yllään Anna Isoniemen suunnittelema värikäs mekko
Anna Isoniemi skapade en kollektion för Adidas, bild © adidas Originals

Unga lovande talanger inom modedesign vid Aalto-universitetet har fått synlighet både i Finland och ute i världen.

Anna Isoniemi, som presenterade sitt lärdomsprov för magisterexamen förra våren, lanserade i början av detta år en egen kollektion i samarbete med sportklädesmärket Adidas. Isoniemis kollektion är en del av produktlinjen Adidas Originals, som innefattar kollektioner av flera toppdesigner, såsom Raf Simons, Stella McCartney och Rick Owens.

Detta är första gången som Adidas samarbetar med en designstuderande på ett mer omfattande plan. Samarbetet drog i gång för ett och ett halvt år sedan då Isoniemi blev kontaktad av den kreativa ledningen för företaget.

”De tilltalades av den starka rösten och personliga stilen i min design”, säger Isoniemi.

Mustiin pukeutunut Anna Isoniemi seisoo mallinuken vieressä, jolla on hänen suunnittelemansa vaate yllään
Anna Isoniemi, bild © adidas Originals

”Det är fint att ett så här stort företag tror på unga designer och ger oss en möjlighet att använda företagets historia och varumärke i kombination med våra egna visioner och tankar”, säger Isoniemi.

Kollektionen säljs över hela världen och kommer snart att få en fortsättning. Isoniemi är glad över den uppmärksamhet och respons som kollektionen har fått.

Isoniemi säger att samarbetet har stärkt hennes självförtroende: det spelar ingen roll varifrån du kommer så länge du modigt ger dig in i nya situationer. Hon berättar att hon är driftig och älskar att arbeta och utmana sig själv. Även om detta samarbete har krävt mycket arbete anser hon att det har varit värt det.

Isoniemi deltar också i Adidas nya kampanj Superstar 2020, vars budskap är att förändring kräver brett samarbete mellan olika experter. Kampanjen involverar framträdande personer från olika områden, såsom idrottare, konstnärer och profiler inom nöjes- och spelvärlden.

Visionärer lyfts fram

”Stora varumärken och företag har upptäckt att det med hjälp av unga designer är möjligt att skapa nya färska infallsvinklar. Det handlar inte bara om enskilda kollektioner, utan om att unga experter med visioner omformar tänkandet inom stora varumärken på ett bredare plan”, konstaterar Pirjo Hirvonen, professor i mode.

Nyligen skedde en liknande öppning inom Fiskars, som tillverkar trädgårdsredskap. Företaget presenterade sin första klädkollektion på Pitti Uomo-mässan i Florens. Kollektionen har planerats av Hyères-pristagaren Maria Korkeila och består av unisex-kläder och accessoarer för trädgårdsarbete och fritid.

Kläderna har tillverkats av ekologiskt producerat och återvunnet material och innehåller element av gatumode. Kollektionen uppmärksammades av bland annat modemagasinet Vogue (US).

”Fiskars var en stor publikframgång och kollektionen har dragit till sig ett stort kommersiellt intresse. Det var många representanter för internationella toppmedier och inköpare på plats i Palazzo Pucci”, säger Tuomas Laitinen, lektor i mode.

Aalto-alumnen Rolf Ekroth visade både sin egen kollektion och AW20-kollektionen för Terinit på Pitti Uomo 2019, vilket bland annat uppmärksammades av modemagasinet Vogue. Ekroth har ingått distributionsavtal för bägge kollektionerna med betydande japanska aktörer.

  • Uppdaterad:
  • Publicerat:
Dela
URL kopierat

Läs fler nyheter

talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 15.12.2025

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.
Aalto Space student
Campus, Universitetet Publicerat:

Tillgängliga rutter i Aalto Space -applikationen

Du kan också välja en tillgänglig rutt för navigering på campus.
En manet med textoverlay: 'Ulisses 6:e upplagan. Ansökningar öppna till 15 december 2025'. Bakgrund är under vattnet.
Studier Publicerat:

Tvärvetenskaplig sommarkurs i Lissabon om plastfria hav – ansök senast 15 december

Kursen genomförs online från januari till april 2026 och på plats i Lissabon, Portugal, i juli 2026.
Regnbågens färger som gradient till vänster. Person i svart hoodie står med trappa bakom till höger.
Universitetet Publicerat:

Marius Anger uppmuntrar teamkollegor att dela olika perspektiv

I serien "100 ord" berättar doktoranden och ordföranden för Aallonhuiput hur han främjar jämlikhet, mångfald och inkludering i sitt arbete.