Unga modedesigner samarbetar med kända varumärken

Adidas, Fiskars och Terinit förnyar sina varumärken med hjälp av klädkollektioner designade av Anna Isoniemi, Maria Korkeila och Rolf Ekroth.
nuori nainen istuu ostoskärryissä maitopullo kädessään, yllään Anna Isoniemen suunnittelema värikäs mekko
Anna Isoniemi skapade en kollektion för Adidas, bild © adidas Originals

Unga lovande talanger inom modedesign vid Aalto-universitetet har fått synlighet både i Finland och ute i världen.

Anna Isoniemi, som presenterade sitt lärdomsprov för magisterexamen förra våren, lanserade i början av detta år en egen kollektion i samarbete med sportklädesmärket Adidas. Isoniemis kollektion är en del av produktlinjen Adidas Originals, som innefattar kollektioner av flera toppdesigner, såsom Raf Simons, Stella McCartney och Rick Owens.

Detta är första gången som Adidas samarbetar med en designstuderande på ett mer omfattande plan. Samarbetet drog i gång för ett och ett halvt år sedan då Isoniemi blev kontaktad av den kreativa ledningen för företaget.

”De tilltalades av den starka rösten och personliga stilen i min design”, säger Isoniemi.

Mustiin pukeutunut Anna Isoniemi seisoo mallinuken vieressä, jolla on hänen suunnittelemansa vaate yllään
Anna Isoniemi, bild © adidas Originals

”Det är fint att ett så här stort företag tror på unga designer och ger oss en möjlighet att använda företagets historia och varumärke i kombination med våra egna visioner och tankar”, säger Isoniemi.

Kollektionen säljs över hela världen och kommer snart att få en fortsättning. Isoniemi är glad över den uppmärksamhet och respons som kollektionen har fått.

Isoniemi säger att samarbetet har stärkt hennes självförtroende: det spelar ingen roll varifrån du kommer så länge du modigt ger dig in i nya situationer. Hon berättar att hon är driftig och älskar att arbeta och utmana sig själv. Även om detta samarbete har krävt mycket arbete anser hon att det har varit värt det.

Isoniemi deltar också i Adidas nya kampanj Superstar 2020, vars budskap är att förändring kräver brett samarbete mellan olika experter. Kampanjen involverar framträdande personer från olika områden, såsom idrottare, konstnärer och profiler inom nöjes- och spelvärlden.

Visionärer lyfts fram

”Stora varumärken och företag har upptäckt att det med hjälp av unga designer är möjligt att skapa nya färska infallsvinklar. Det handlar inte bara om enskilda kollektioner, utan om att unga experter med visioner omformar tänkandet inom stora varumärken på ett bredare plan”, konstaterar Pirjo Hirvonen, professor i mode.

Nyligen skedde en liknande öppning inom Fiskars, som tillverkar trädgårdsredskap. Företaget presenterade sin första klädkollektion på Pitti Uomo-mässan i Florens. Kollektionen har planerats av Hyères-pristagaren Maria Korkeila och består av unisex-kläder och accessoarer för trädgårdsarbete och fritid.

Kläderna har tillverkats av ekologiskt producerat och återvunnet material och innehåller element av gatumode. Kollektionen uppmärksammades av bland annat modemagasinet Vogue (US).

”Fiskars var en stor publikframgång och kollektionen har dragit till sig ett stort kommersiellt intresse. Det var många representanter för internationella toppmedier och inköpare på plats i Palazzo Pucci”, säger Tuomas Laitinen, lektor i mode.

Aalto-alumnen Rolf Ekroth visade både sin egen kollektion och AW20-kollektionen för Terinit på Pitti Uomo 2019, vilket bland annat uppmärksammades av modemagasinet Vogue. Ekroth har ingått distributionsavtal för bägge kollektionerna med betydande japanska aktörer.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!