Forskning och konst

Aaltos utställningslokal på Helsingfors flygplats

Utställningarna är en del av Finavias Art Port-koncept. Idén är att erbjuda resenärer nya och överraskande tjänster.
Aalto´s exhibition space at the Helsinki Airport. The exhibition uses glass to symbolise the fragility of global freshwater resources.

Utställninglokalen utgör startskottet för ett nytt långsiktigt samarbete mellan Aalto-universitetet och Finavia som driver flygplatsen. Det treåriga samarbetsavtalet skrevs under hösten 2017 och omfattar tre utställningar vid flygplatsen.

Utställningen Fragile Water öppnade i januari 2019. Utställningen är ett samarbete mellan 17 designstuderande och 5 vattenforskare vid Aalto-universitetet, som vill hjälpa oss att tänka nytt gällande vår vattenförbrukning. I utställningen används glas för att symbolisera skörheten hos våra globala färskvattenresurser och lösningarna till globala utmaningar.

Den första utställningen år 2018 gick under namnet From Nature to Future. Utställningen presenterar visuella koncept gjorda av naturliga råvaror.Totalt 22 designstuderande föreställde sig en mer hållbar framtid genom att skapa sina egna biomaterial.

Kontaktperson:
Konstkoordinator Outi Turpeinen[email protected]

Plats:
Helsingfors-Vanda flygplats, ankomsthall B2

Öppet:
Under flygtider och enligt överenskommelse.

Description of the "From Nature to Future Exbition" on a white wall with black text. Photo: Eeva Suorlahti
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: