Hän painottaa myös väitöskirjan tekemisen merkitystä urakehityksen kannalta:
”Moni meidän tutkijoistamme on väitellyt. Teollisuuden kanssa tehty väitöskirja on erinomainen työnäyte, joka osoittaa kyvyn ratkaista monimutkaisia ongelmia.”
”Rohkeutta, kokeiluja ja törmäyksiä”
Professori Monika Österbergin mukaan tohtoripilotin tärkein anti on uudenlaisen yhteistyökulttuurin rakentaminen.
”Uuden kehittäminen vaatii kolmea asiaa: rohkeutta, kokeilua ja törmäyksiä. Yrityksillä täytyy olla rohkeutta palkata erilaisia ihmisiä ja panostaa tutkimukseen, jonka tulokset eivät näy heti. Tutkijoiden taas on uskallettava mennä mukavuusalueen ulkopuolelle ja kokeilla uusia asioista – ja meidän tehtävämme on törmäyttää nämä maailmat yhteen.”
Yhteistyö ei tarkoita pelkkää tuotekehitystä.
”Yritykset arvostavat myös perustutkimusta, joka ei tavallisesti ole niiden liiketoiminnan ytimessä, mutta johon ne voivat nyt osallistua ja josta ne voivat oppia”, Österberg korostaa.
Väitöskirja on satsaus tulevaisuuteen
Valtakunnallisen tohtoripilotin tohtoriopiskelijat ovat pääosin nuoria – 73 prosenttia heistä on alle 30-vuotiaita – ja yli puolet heistä on tullut Suomeen muualta. Silti lähes 80 prosenttia haluaa jäädä työskentelemään suomalaisiin yrityksiin valmistumisen jälkeen.
”Suomen kielen oppiminen on tärkeää työllistymisen kannalta, vaikka yrityksen työkieli olisi englanti”, Österberg sanoo. ”Myös on myös merkityksellistä, että kontaktit yrityksiin syntyvät ajoissa opintojen aikana.”
Hän toivoo, että pilotin kautta syntyy entistä pysyvämpiä yhteyksiä myös professoreiden ja yritysten välille.
”Moni yritys ottaa yhteyttä ennestään tuttuun professoriin, ja tämä pilotti voi avata ovia uusille yhteistyösuhteille.”