Väitös: Helsingin asuntomarkkinat suosivat ostajaa – hyötyä vanhasta kerrostaloasunnosta keskimäärin 5 900 euroa

Ostajat hyötyvät myyjiä enemmän etenkin isoissa kerrostaloasuntokaupoissa, väittää Sami Pakarinen.
Kuvan rakennukset eivät erityisesti liity Sami Pakarisen väitöstutkimukseen.

Helsingissä asuntomarkkinoilla ostajien asema on suosiollisempi kuin myyjien. Ostajat saivat hyötyä eniten suhteessa arvioituun markkinahintaan erityisesti suurista asunnoista.

Helsingin asuntomarkkinoilla tehtiin vuosien 2011–2012 aikana lähes 3 500 asuntokauppaa, joiden yhteenlaskettu arvo oli reilut 770 miljoonaa euroa. Tästä summasta kahdeksan prosenttia eli noin 64 miljoonaa euroa kohdistui tehottomasti joko myyjien tai ostajien eduksi.

”Tutkimustulokset antavat uudenlaista tietoa Helsingin asuntomarkkinoiden hinnoittelusta ja markkina-asetelmasta. On mielenkiintoista, että tilastollisen mallin perusteella etenkin keskustan arvoasunnoista myyjät voisivat pyytää vieläkin korkeampia hintoja”, Pakarinen toteaa.

Eri markkina-alueiden ja huoneistotyyppien välillä oli kuitenkin eroja. Arvioitu tehottomuus vaihteli kaupunkien eri alueiden välillä 4–13 prosenttia. Etenkin Helsinki-2-alueella Kallio-Vallila-Sörnäinen myyjät saivat pienistä asunnoista korkeamman hinnan kuin asuntojen ominaisuudet antaisivat olettaa.

”Sijoittajien kiinnostus pieniin asuntoihin juuri näillä alueilla näkyi halukkuutena maksaa korkeampia hintoja. Vaikka tutkimuksen aineisto on vuosien 2011 ja 2012 väliseltä ajalta, oli pienten asuntojen kysyntä jo silloin suurta Helsinki-2-alueella, kun korotkin kääntyivät uudelleen laskuun”, Pakarinen sanoo.

”Sijoittajakysyntä on sittemmin jatkanut vain kasvuaan, etenkin uudistuotannossa. Tästä näkökulmasta tutkimuksen tuoma lähestymistapa asuntomarkkinoiden toimintaan on erittäin ajankohtainen ja kiinnostava.”

Sami Pakarisen väitöskirja ”Semiparametric efficiency analysis of housing markets” tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 16. maaliskuuta.

Väitöskirja (Aaltodoc.aalto.fi)

Lisätietoja:
Sami Pakarinen

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.